PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Obroty kontenerowe: Polska na 4. miejscu w regionie

Autor: Rynek Kolejowy
16-04-2008 11:37
Obroty kontenerowe: Polska na 4. miejscu w regionie

Jak donosi Baltic Container Outlook 2007, w 2007 roku Polska wysunęła się na czwartą pozycję w rankingu państw o największych obrotach kontenerowych w północno – wschodnim rejonie Europy.

Dzięki ponad stutysięcznemu (ton) wzrostowi przeładunków w Gdyni, polskie porty w 2007 roku odnotowały aż 32% wzrost obrotów kontenerowych, a sama Gdynia stała się trzecim co do wielkości portem kontenerowym na Bałtyku, wyprzedzając np. Aarhus i Kotkę - pisze "Rynek Kolejowy" za "Baltic Container"
W raporcie Baltic Container Outlook 2007 znajdziemy nie tylko dane dotyczące obecnego stanu przewozów kontenerowych na Bałtyku, ale najważniejsze wskaźniki pozwalające porównywać je z tendencjami światowymi i europejskimi. Układ sił w branży kontenerowej na świecie pozostaje na razie bez większych zmian. Przewozy kontenerów drogą morską na świecie w 2007 roku osiągnęły poziom 143 mln TEU.

Równocześnie światowe porty morskie obsłużyły aż 480 mln TEU. Największym kontenerowym portem morskim nadal jest Singapur (obroty 27,9 m TEU), wyprzedzając Szanghaj (26,2 mln TEU) i Hong Kong (23,9 mln TEU). Na rynku europejskim da się już zauważyć dość ważne zmiany. W ubiegłym roku w Rotterdamie po raz pierwszy przeładunki przekroczyły 10 mln TEU, co wyraźnie wskazuje na rosnący wzrost wymiany handlowej na Starym Kontynencie.

Na Bałtyku największym portem kontenerowym niezmiennie jest St. Petersburg, który w 2007 roku obsłużył 1 697 720 TEU. Jednak szczególne zmiany w ubiegłym roku zaszły w portach Gdynia i Kotka. Obydwa zanotowały ponad stutysięczny wzrost obrotów przeładunkowych, co przełożyło się na wyniki rzędu 614 tys. TEU w Gdyni oraz 571 tys. TEU w Kotce. Kolejne pozycje zajęły: Goeteborg, Gdynia, Kotka, Arhus i Helsinki.

Wraz ze wzrostem przeładunków rośnie pojemność i liczba jednostek bałtyckiej floty kontenerowej. Dynamiczny wzrost można zaobserwować także w potencjale światowej kontenerowej floty morskiej. Ilość jednostek wykorzystywanych jedynie do transportu kontenerów, tzw. pełnokomorowych statków kontenerowych (fully cellular ships) zwiększyła się o 11,7% (do 3904 sztuk), a ich średnia pojemność wzrosła o 4% i osiągnęła poziom 2 417 TEU. Na Bałtyku zaś funkcjonuje obecnie 19 przewoźników kontenerowych, którzy dysponują łącznie flotą 152 statków o łącznej pojemności 113,7 tys. TEU. W ciągu 2007 roku nastąpił wzrost średniej pojemności jednostki o 15,5% do poziomu 760 TEU. Największymi przewoźnikami pozostają Unifeeder, Team Lines oraz MSC. Wszystkie linie kontenerowe aktualnie działające na Bałtyku posiadają charakter dowozowy. Dla przykładu, największy bałtycki przewoźnik Unifeeder łączy sześć hubów Morza Północnego z 16 portami Bałtyckimi .

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP