Od poniedziałku tramwajem z Gliwic do Katowic

Od poniedziałku tramwajem z Gliwic do Katowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Linia tramwajowa nr 1, dotychczas kursująca z Gliwic do Rudy Śląskiej – Chebzia, od poniedziałku stanie się jedną z najdłuższych w Polsce. Przejazd ponad 25-kilometrową trasą z gliwickiej zajezdni na Plac Miarki w Katowicach będzie zajmował ok. 1,5 godziny.

Obecnie najdłuższa linia tramwajowa w Polsce - i jedna z najdłuższych w Europie - ma numer 46 i łączy Łódź z Ozorkowem. W konurbacji katowickiej ponad 20 km liczy także np. linia 19 - z katowickiego Placu Miarki do zajezdni w bytomskim Stroszku.

Trasa, po której pojedzie wydłużona "jedynka" to w dużej części linia historyczna. Od grudnia 1894 r. z Gliwic tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.

W kolejnych latach tramwaje różnych linii pokonywały różne odcinki tej trasy, m.in. w 1937 r. polska "czwórka" jeździła z pętli w Porembie (wschodnia dzielnica Zabrza), przez Chebzie do Chorzowa. W 1981 r. "jedenastka" kursowała z Zabrza na katowicki Plac Wolności. W ostatnich latach, po likwidacji tramwajów w Gliwicach linia nr 1 łączyła gliwicką zajezdnię (przy granicy Zabrza) z Chebziem, a linia nr 11 - Chebzie z Katowicami.

Jak poinformował w czwartek organizator komunikacji miejskiej na większości obszaru konurbacji katowickiej - Komunikacyjny Związek Komunalny GOP - od 12 grudnia linią nr 1 z Rudy Śląskiej - Chebzia będzie można dojechać nie tylko do Zabrza i Gliwic, ale też do Świętochłowic, Chorzowa i Katowic.

"Uruchomienie linii tramwajowej łączącej Gliwice z Katowicami to nawiązanie do rozwiązań, które już kiedyś funkcjonowały i były przez pasażerów dobrze oceniane. Z historycznego połączenia tramwajowego na tej trasie korzystało wielu pasażerów, a jego likwidacja wymuszona została przez ówczesne warunki techniczne" - wyjaśnił przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk.

Wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer zaznaczył, że uruchomienie wydłużonej linii w znacznej mierze wiąże się z modernizacjami przeprowadzonymi przez należącą do samorządów regionu spółkę Tramwaje Śląskie.

"W ostatnim czasie znacząco wzrosła niezawodność tramwajów, co pozwala na planowanie dłuższych niż do tej pory połączeń. Linia nr 1 przebiega przez rejony nowych inwestycji, w pobliżu ul. Zabrzańskiej i Drogowej Trasy Średnicowej, co wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na usługi transportowe" - zaznaczył Mejer.

Podkreślił, że aglomeracyjne pociągi relacji Gliwice - Katowice, które zatrzymują się w tym mieście na stacjach w dzielnicach Ruda i Chebzie, zapewniają już szybkie połączenie ze stolicą województwa. "Z kolei tramwaje obsługują o wiele więcej przystanków, często oddalonych od dworców" - wskazał wiceprezydent Rudy Śląskiej.

Wprowadzona praktycznie bez dodatkowych kosztów modyfikacja trasy ma - według KZK GOP - wpłynąć na lepsze wykorzystanie połączenia przez pasażerów. "Jedynka" i "jedenastka" mają kursować przez większość czasu co pół godziny, zapewniając połączenie tramwajowe z przystanku "Chebzie Pętla" do Katowic z częstotliwością co 15 minut.

W związku z tą zmianą zmodyfikowane zostaną także trasy tramwajów w Katowicach. Linia nr 19 będzie kursowała z Bytomia do pl. Wolności, natomiast linie nr 1 i 11 swoje trasy będą kończyły na Placu Miarki. Ponadto, od 12 grudnia dla linii tramwajowych nr: 4, 5, 6, 9, 16, 17, 19, 23, 30 i 49 wprowadzone zostaną korekty godzin odjazdów.

Urbańczyk zapowiedział, że w najbliższej przyszłości więcej tras linii tramwajowych ma zapewniać bezpośrednie połączenia. Tramwaje mają też jeździć szybciej, nie tylko dzięki modernizacjom torowisk i taboru, ale też modyfikacjom systemu zarządzania ruchem.

W Rudzie Śląskiej w najbliższych latach zmodernizowany ma zostać odcinek linii nr 9, która kursuje między Bytomiem i Chorzowem przez kilka dzielnic miasta. Projekt ma być realizowany etapami; obecnie Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na przebudowę infrastruktury na ul. Niedurnego, od ul. Grochowskiej do ul. Hutniczej.

Do końca grudnia br. Tramwaje Śląskie złożą wniosek o dofinansowanie nowego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie, przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020. Zakłada on m.in. wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach konurbacji katowickiej oraz budowę ponad 20 km nowych linii w Katowicach i Sosnowcu.

Projekt ma szacunkową wartość ok. 885 mln zł i jest kontynuacją programu inwestycji tramwajowych w latach 2007-2013 - również współfinansowanych środkami unijnymi. Tramwaje Śląskie wyremontowały wówczas ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.(
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od poniedziałku tramwajem z Gliwic do Katowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!