Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Oddłużenie PKP PR - monopol pozostanie?

Autor: Rynek Kolejowy
07-01-2008 10:55
Oddłużenie PKP PR - monopol pozostanie?

- Oddłużenie PKP Przewozów Regionalnych jest priorytetem. W jego ramach spółka zostanie przekazana jako jeden podmiot samorządom - powiedział nowy wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za sprawy kolei, Juliusz Engelhardt.

To oznacza, że ostatecznie do kosza poszedł projekt jego poprzednika Mirosława Chaberka, który zakładał utworzenie pięciu kompanii samorządowych - pisze "Rynek Kolejowy".
- Jeśli rzeczywiście reforma zostanie przeprowadzona w ten sposób, to będzie to oznaczało zmianę monopolu państwowego na monopol samorządowy - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

- Istnienie kilku kompanii wprowadzałoby na rynek przewozów regionalnych elementy konkurencji, z pożytkiem dla klientów - mówi prof. Włodzimierz Rydzkowskim, specjalista od transportu kolejowego z Uniwersytetu Gdańskiego.

Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że wszystko pozostaje w gestii samorządów. - Będą mogły zadecydować o sprzedaży swoich udziałów albo o restrukturyzacji przedsiębiorstwa - mówi Engelhardt.

Eksperci nie sądzą jednak, aby samorządy były skłonne do radykalnej zmiany w zarządzaniu spółką. - Nie spodziewałbym się restrukturyzacji. Zapewne samorządy zapomną, że ta spółka ma przerost zatrudnienia - przewiduje Furgalski.

Czy brak podziału spółki nie przyczyni się do jej powtórnego zadłużania się? - Oddłużenie PKP PR to rozwiązanie jednorazowe. Po przekazaniu spółki samorządom nie będzie zresztą już takiej możliwości - zapewnia Engelhardt.

Oddłużenie Przewozów nastąpi dzięki pożyczce Skarbu Państwa udzielonej PKP w wysokości około 2 mld zł. W zamian PKP przekaże państwu akcje spółki, a te trafią do samorządów wojewódzkich. Udziały w spółce zostaną rozdzielone między województwa na podstawie ich liczby ludności, długości linii i wykonywanej na ich terenie pracy przewozowej.

"Parkiet" dowiedział się także, co nowy minister sądzi o Funduszu Kolejowym, który jest zasilany przez 20 proc. wpływów do budżetu państwa z tytułu opłaty paliwowej. Wiceminister Engelhardt, zapytany o ewentualne zmiany w wysokości części wpływów przeznaczanych na kolej, stwierdził tylko, że na pewno nie będzie zmniejszana. - Fundusz Kolejowy jest cenny i chcemy, aby nadal spełniał swoją rolę - zapewnia Engelhardt.

Eksperci wskazują, że brak zapowiedzi zwiększenia części wpływów z opłaty, przeznaczanych na remonty i budowę torów, oznaczać może, iż zabraknie pieniędzy na te inwestycje.

- Rośnie cena materiałów budowlanych. Drożeje euro. Może zabraknąć nam środków na realizację projektów objętych europejską siecią TENT, jeśli ministerstwo nie podniesie części opłaty przekazywanej od Funduszu Kolejowego - ostrzega Adrian Furgalski.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP