XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Okęcie może nie zdążyć do Europy

Okęcie może nie zdążyć do Europy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy od końca marca nie będzie można latać z Warszawy do innych krajów Unii? Wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz ostrzegł, że impas z rozbudową terminalu na warszawskim Okęciu może się skończyć nieszczęściem.

Nie ma końca problemów z rozbudową terminalu na warszawskim lotnisku Okęcie. Według jednego ze źródeł "Gazety Wyborczej" w ostatnich dniach szef Portów Lotniczych Paweł Łatacz na spotkaniu z odpowiedzialnym za lotniska wiceministrem Jarmuziewiczem miał przyznać, że nie zdąży do 28 marca. A tego dnia nasze lotniska muszą być gotowe do odpraw paszportowych według przepisów z Schengen. Na Okęciu warunki te spełnia tylko nowa część terminalu. Ale akurat ona od wiosny czeka na otwarcie.

- Sytuacja jest bardzo poważna. Z dyrektorem Łataczem spotykam się teraz właściwie codziennie. Trzy-cztery razy w tygodniu jestem na Okęciu. Przyglądamy się zakresowi robót i komplikacji prawnych - przyznał w dzienniku wiceminister.

Jeśli 28 marca nowy terminal nadal będzie zamknięty - jak przewiduje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR - pasażerów odlatujących do państw UE trzeba będzie wozić ze stolicy autobusami do innych miast.

Inwestycja, która ciągnie się od trzech lat i pochłonęła ok. 200 mln dol. Po wielokrotnym przesuwaniu terminów zakończenia miała być gotowa w maju zeszłego roku. W październiku ówczesny minister transportu Jerzy Polaczek polecił zerwać kontrakt z hiszpańsko-polskim konsorcjum Ferrovial-Budimex-Lamela.

Główną przyczyną opóźnienia był brak zgody straży pożarnej na wpuszczenie pasażerów do nowej hali odlotów. Eksperci stwierdzili: będzie tam bezpiecznie, jeśli m.in. zainstaluje się 20 uchylnych okien i wymieni sto z 3 tys. głośników na mocniejsze. Cały czas nie wiadomo jednak, kto ma dokończyć wszystkie prace - przypomniał dziennik.

Według ministra Jarmuziewicza "jest ogrom kłopotów" z zawarciem umowy z podwykonawcami wyrzuconego z Okęcia konsorcjum. Firmy te miałyby dokończyć najpilniejsze roboty, ale niektóre z nich są związane z Ferrovialem-Budimeksem umowami lojalnościowymi. To oznacza, że nie mogą same podpisać nowych kontraktów z Portami Lotniczymi, państwową firmą zawiadującą lotniskiem.

Rzecznik przedsiębiorstwa Porty Lotnicze Artur Burak poinformował, że podpisano umowę z firmą Noma2 z Katowic na poprawę jednej z najważniejszych niedoróbek na Okęciu - systemu głośników. Nie chciał jednak powiedzieć, kiedy skończą się prace. Nawet się jeszcze nie zaczęły. Wciąż też nie wiadomo, kto i kiedy wymieni wadliwe okna - czytamy w "GW".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Okęcie może nie zdążyć do Europy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!