Około 30 mld zł na przywrócenie pełnej żeglowności na Odrze

Około 30 mld zł na przywrócenie pełnej żeglowności na Odrze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Trzydzieści miliardów złotych to szacunkowy koszt przywrócenia pełnej żeglowności na Odrze - powiedział w środę we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Według założeń ministerstwa Górna Odra zostanie dostosowana do parametrów czwartej klasy żeglowności w 2020 r.

W środę w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się spotkanie "Górna Odra dla Gospodarki Kraju", które było poświęcone rządowym planom przywrócenia żeglowności na Odrze i możliwości wykorzystania rzeki przez przedsiębiorców. W spotkaniu oprócz Gróbarczyka wzięli również udział m.in. minister skarbu Dawid Jackiewicz oraz wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował podczas konferencji prasowej, że jego resort przygotował już wszystkie założenia do realizacji projektu przywrócenia na Odrze czwartej klasy żeglowności. "Chcielibyśmy, by jeszcze we wrześniu polski parlament ratyfikował konwencję AGN. Dostaliśmy już w tej sprawie wszystkie potrzebne dokumenty z ONZ" - powiedział minister. Ratyfikowanie konwencji AGN pozwoli Polsce przystąpić do Europejskiej Sieci Dróg Wodnych. Dzięki temu inwestycje służące poprawie żeglowności na Odrze będą mogły być finansowane m.in. ze środków unijnych.

Kolejnym krokiem mają być zmiany w prawie wodnym oraz przygotowanie studium wykonalności poszczególnych inwestycji na Odrze, dzięki którym rzeka stanie się w pełni żeglowna. "Chodzi m.in. o budowę kolejnych stopni wodnych" - mówił Gróbarczyk.

Ma zostać również powołana tzw. spółka odrzańska. "Przejmie ona zarządzanie od Skarbu Państwa w obszarze gospodarowania majątkiem. To stworzy możliwość aliansów gospodarczych i pozyskiwania inwestorów finansowych i wykonawczych" - mówił minister.

Minister skarbu Dawid Jackiewicz podkreślił, że pełne użeglownienie Odry stworzy możliwość taniego transportu milionów ton towarów. "Ten projekt jest częścią wielkiej reindustrializacji kraju. Będzie służył konkretnym podmiotom gospodarczym, przede wszystkim spółkom skarbu państwa oraz podmiotom, które z nimi współpracują"- mówił Jackiewicz.

Minister przypomniał, że w latach 70. XX w. Odrą transportowano około 22 mln ton towarów rocznie. "Obecnie jest to poniżej 5 mln ton rocznie" - mówił.

Na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki rzędu 2,9 mld zł, ale do 2030 r. ma zostać w sumie zainwestowanych około 30,7 mld zł. Najwięcej, bo 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą.

Przewidziano też 3,1 mld zł na dostosowanie kanału Gliwickiego, 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę 8 stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. 670 mln zł zaplanowano na przeprojektowanie zbiornika Racibórz z funkcji suchej na wielofunkcyjną.

W ramach ODW w latach 2021-30 planowane jest wybudowanie kanału Koźle-Ostrawa, który będzie polską częścią drogi wodnej do Dunaju.

Obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!