Olsztyn testuje tramwaje

Olsztyn testuje tramwaje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W piątek w Olsztynie rozpoczęły się pierwsze jazdy próbne i testy tramwajów - nowego środka transportu publicznego w tym mieście. Tramwajami, które powracają dzięki unijnemu wsparciu po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur, mieszkańcy będą mogli podróżować pod koniec roku.

Jak powiedział PAP prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, w piątek na części gotowej do tego trakcji podłączono prąd i dlatego pierwsze jazdy tramwajami były możliwe. "Mamy więc możliwość sprawdzenia jak tramwaj porusza się po zajezdni tramwajowej, widzimy, że wszystko pozytywnie wypadło, inżynierowie, którzy przygotowali cały projekt i wykonawcy, którzy zrealizowali jego dużą część, zdali egzamin"- podkreślił Grzymowicz.

Dodał, że prąd będzie podłączany sukcesywnie do kolejnych trakcji elektrycznych na kolejnych ulicach, tam gdzie prace związane z budową tras tramwajowych będą się kończyć, czyli od dworca głównego PKP do dzielnic południowych, czyli Jarot oraz na ulicach Piłsudskiego i Tuwima.

"Zakończenie projektu planowane jest na koniec października i na pewno będziemy do tego czasu gotowi. Wtedy też tramwaje wyjadą na ulice miasta, gdzie będą przechodzić próby, tak by w połowie grudnia udostępnić nowy środek transportu mieszkańcom" - zaznaczył Grzymowicz.

Dodał, że w drugiej połowie września mieszkańcy będą mogli obejrzeć i przejechać się tramwajami, jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem ich na ulicach Olsztyna, bowiem Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu przygotuje dzień otwarty w tramwajowej zajezdni.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Te obecnie budowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym oraz miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.

Oprócz linii tramwajowych powstała zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna. W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, wyznaczono buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!