Aby przypomnieć zasady bezpiecznego poruszania się po mieście, w którym jeżdżą tramwaje, olsztyńscy urzędnicy wydali tramwajowy poradnik. Nowy środek transportu wraca po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur, dzięki unijnym dotacjom.
Kierujący pojazdami już przeszli szkolenia, ale muszą przed wyjazdem z pasażerami, zapoznać się z trasami. Obecnie urzędnicy miejscy wydali tramwajowy poradnik.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz niewielu olsztyńskich kierowców ma na co dzień do czynienia z tramwajami w ruchu drogowym. Miasto przygotowało więc poradnik, w którym podpowiada jak jeździć, gdy tramwaj wyjedzie na tory w stolicy regionu - dodała.
Poradnik dostępny jest w wersji elektronicznej, a wkrótce pojawi się także papierowa edycja poradnika.
"Choć w znacznej części torowiska w Olsztynie poprowadzone zostały poza jezdnią, w kilku miejscach trasy tramwajów i aut będą się krzyżować. Są też niespotykane dotychczas w Olsztynie przystanki wiedeńskie, czyli takie, gdy pieszy musi przejść przez jezdnię kierując się na ten wyniesiony przystanek" - podkreśliła Marta Bartoszewicz.
W poradniku obok przypomnienia przepisów kodeksu drogowego są także mapki z rozwiązaniami komunikacyjnymi na konkretnych ulicach, rondach i skrzyżowaniach.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie ponad 350 mln zł.
Zbudowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.
Oprócz linii tramwajowych powstała także zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna. W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, zbudowano buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu. Władze Olsztyna już teraz planują rozbudowę sieci tramwajowej z pieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.