PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opłaty za infrastrukturę kolejową - diabeł tkwi w szczegółach

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
15-04-2018 11:04

Projekt nowego cennika opłat w rozkładzie jazdy pociągów 2018/19 za dostęp do infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskich Linii Kolejowych wzbudza kontrowersje wśród przewoźników, szczególnie realizujących pasażerskie przewozy lokalne. Np. zarząd Kolei Mazowieckich zapowiedział złożenie do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosku o jego odrzucenie.

Te lekkie pociągi mają ok. 7 proc. udział w rocznej pracy przewozowej KM. Przyjęcie cennika w wersji proponowanej przez PLK oznaczało by, że koszty ich użytkowania w spółce wzrosną o 2 mln zł.

Zarząd KM podkreśla, że taka propozycja stoi w sprzeczności zarówno z logiką techniczną - lekkie pociągi powodują najmniejsze zużywanie infrastruktury – oraz nie są uzasadnione zwiększeniem nakładów finansowych, koniecznych do ponoszenia przez PLK, na usuwanie „skutków oddziaływania lekkich pociągów na infrastrukturę kolejową”.

Zdaniem KM, taka propozycja PLK to przerzucanie opłat na koleje samorządowe, użytkujące linie kolejowe o drugorzędnym lub lokalnym znaczeniu. Szczególnie, że zarządca proponuje w nowym cenniku obniżenie opłat za dostęp do infrastruktury na liniach magistralnych i pierwszorzędnych.

Wyjaśnienia PLK

Według projektu cennika na 2018/19, przygotowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe,  średnia stawka jednostkowa opłaty podstawowej za zrealizowany przejazd pociągu jest mniejsza o 4,7 proc. od średniej stawki aktualnej.

Dla przewoźników osób oznacza to spadek opłat średnio o 5,4 proc., a dla przewoźników towarów – o 4,8 proc.  

- PKP PLK nie mogą dowolnie kształtować stawek jednostkowych np. w preferencyjny sposób ustalać stawek jednostkowych dla pociągów korzystających wyłącznie z określonej grupy linii np. linii lokalnych – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki.

Przypomina, że w systemie ustalania opłat nie ma parametru natężenia ruchu. Dotychczas ten parametr powodował, że linie o małym natężeniu przypisywane były do niższej kategorii linii, tym samym stawki dostępu były niższe, a dla linii o wyższym natężeniu - parametr ten powodował zwiększenie stawki.

Z wyjaśnień PLK wynika, że zarządca ten ma niższe stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej, niż stawki na liniach drugorzędnych będących w zarządzie województw.

Na przykład w województwie dolnośląskim, przy uwzględnieniu parametrów technicznych drugorzędnej linii kolejowej nr 326 (Wrocław Zakrzów – Trzebnica), obecnie obowiązujące stawki w PLK są niższe o: 8,3 proc. za pociągi o masie brutto do 100 ton (w PLK wynoszą 3,21 zł/pockm), o 6,2 proc. dla pociągów 100-200 ton (3,94 zł/pckm) i o 3,7 proc. dla pociągów 200-300 tonowych (4,72 zł/pockm).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP