Opolszczyzna: nowy rozkład jazdy pociągów nadal niepewny

Opolszczyzna: nowy rozkład jazdy pociągów nadal niepewny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Obywatelski Komitet Obrony Kolei na Opolszczyźnie zamieścił na swojej stronie internetowej projekt nowego rozkładu jazdy pociągów na Opolszczyźnie.

Otrzymał go z Opolskiego Urzędu Marszałkowskiego po tym, jak zażądał przekazania projektu na mocy ustawy o dostępie do informacji publicznej - pisze "Gazeta Opolska".

- To jest nasza propozycja dla spółki PKP Przewozy Regionalne - mówi nam wicemarszałek Andrzej Kasiura, odpowiedzialny za zbiorowy transport na Opolszczyźnie.

Samorząd województwa bez entuzjazmu podchodzi do tak wczesnego ujawniania projektu rozkładu, choć ten jest dla pasażerów wyraźnie korzystniejszy: Zarząd Województwa zdecydował się na reaktywowanie połączeń na trasie Nysa - Grodków - Brzeg, o co OKOKO zabiegał intensywnie od kilku lat.

Problem tylko w tym, że na razie rozkład jest swego rodzaju listą pobożnych życzeń władz regionu pod adresem przewoźnika. Bo teraz przewoźnik musi wycenić koszt rozkładu i poinformować włodarzy regionu o wysokości deficytu. Czyli - o wysokości dotacji, jakiej oczekuje od samorządu, jeśli ma naprawdę obsługiwać tyle połączeń, ile przewiduje projekt. I tu zaczynają się schody, bo Opolszczyzna nie ma pieniędzy, których życzy sobie spółka PKP Przewozy Regionalne.

- W tym roku dołożyliśmy do przewozów 26 milionów złotych - wyjaśnia Kasiura. - Na 2009 rok przewoźnik zażyczył sobie aż 40 milionów złotych.

Robert Wyszyński z OKOKO nie ma złudzeń, że ta wywindowana stawka to część rozgrywki między PKP a samorządami, które - w myśl rządowych planów - już w grudniu miałyby wziąć na siebie odpowiedzialność za przewozy regionalne. Plan jest taki, że wszystkie regiony obejmą udziały w nowej “usamorządowionej” spółce. Problem w tym, że nie wiadomo, kto ma jej dać 7 miliardów złotych na wymianę taboru. Co więcej, PKP chce wyjąć z tej spółki najbardziej rentowne połączenia międzyregionalne.

- Nie godzimy się na te propozycje, negocjacje trwają - mówi Kasiura.

Wyszyński, aktywny uczestnik debaty na stronie OKOKO, raz za razem powraca do innego pomysłu. Już od trzech lat namawia władze regionu, by zerwały umowę z PKP i po prostu ogłosiły przetarg, który wyłoni innego prywatnego przewoźnika.

Precedens już jest: w województwie kujawsko-pomorskim część tras obsługuje prywatna firma ARRIVA.

- To fakt. Jeździ tam na liniach niezelektryfikowanych - przyznaje Kasiura. - Tyle tylko, że nie ma własnego taboru i korzysta z szynobusów, które są własnością samorządu. My też mamy szynobusy, które użyczamy spółce PKP PR. Rozmawialiśmy z ARRIVĄ, bo firma była zainteresowana wejściem na nasz teren, ale na razie żadnych ustaleń nie ma. Szefowie firmy zapowiedzieli, że będą się starali o zakup własnego taboru. Być może przyjdzie czas na powrót do rozmów.

Kasiura ma jednak sporo wątpliwości. Jeśli bowiem wejdzie w życie rządowy plan usamorządowienia przewozów regionalnych, to wybrany model praktycznie zablokuje wolną konkurencję na polskich torach. - Bo jeśli będziemy mieli udziały we własnej spółce, to przecież nie będziemy mogli zlecać zadań firmom, które z tą spółką konkurują na rynku - tłumaczy Kasiura. - Bo to byłoby działanie na własną szkodę. Rozmawialiśmy o tym niebezpieczeństwie na konwencie marszałków.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opolszczyzna: nowy rozkład jazdy pociągów nadal niepewny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!