PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opóźnione otwarcie szerszego Kanału Panamskiego

Autor: WNP.PL (PS)
21-01-2016 15:17
Opóźnione otwarcie szerszego Kanału Panamskiego
Fot. Fotolia

Otwarcie zmodernizowanego Kanału Panamskiego nastąpi w drugim kwartale tego roku. To kolejny już termin, tej opóźnionej inwestycji.

Informację tę ogłoszono po tym, jak ujawnione zostało pęknięcie jednej z zasuw śluzy od strony Pacyfiku, co będzie wymagało dodatkowej pracy (jednak możliwej do usunięcia jeszcze w styczniu). Ale prawdopodobnie głównym powodem są problemy zarządu kanału z płatnościami.

Szef Panama Canal Authority (ACP), Jorge Quijano, powiedział, że pierwsze testy nawigacji po większym torze rozpoczną się na początku kwietnia, lecz otwarcie kanału nastąpi w drugim kwartale br.

Wykonawca inwestycji, konsorcjum GUPC twierdzi, że ACP dotychczas nie w pełni zapłacił za jego usługi, a opóźnienia w finansowaniu były powodami przesuwania terminu otwarcia poszerzonego kanału.

- Zakończenie pracy zależy w dużej mierze od AKP, które powinno dołożyć więcej starań w celu rozwiązania administracyjnych i finansowych wynikających z naszej umowy - oświadczył przedstawiciel GUPC dla lokalnej prasy.

ACP natomiast odpowiedziało, że warunki umowy zakładają 56 dniowy termin zapłaty po otrzymaniu pisemnej dokumentacji o realizacji kolejnego kamienia milowego, ale rutynowo realizował płatności w ciągu 30 dni.

Rozbudowę kanału rozpoczęto we wrześniu 2007 roku, zakładając jej zakończenie po siedmiu latach. Terminy przesuwano, niedawno była mowa w końcu 2015 roku, przedostatni termin - to koniec I kwartału br.

Według wstępnego kosztorysu, poszerzenie i pogłębienie kanału miało kosztować 5,3 mld USD.

Modernizacja kanału stała się niezbędne, ponieważ wzrosły średnie wymiary statków. Powstało nawet pojęcie „panamaxa”, tj. statku o wymiarach skrojonych na szerokość śluz wodnych (33,5 m), ich długość (do 305 m) i głębokość zanurzenia (12 m). Typowa nośność statku o takich gabarytach nie przekracza 65 tysięcy DWT, a kontenerowce mają pojemność do 5000 TEU.

Po rozbudowie zakłada się, że kanał Panamski pomieści kontenerowce zabierające do 12000 TEU (klasę tę nazywa się postpanamax; szerokość do 49 m, długość do 366 m).  Będzie on także bardziej drożny i oczekuje się dwukrotnego zwiększenia ruchu (obecnie ok. 14 tys. jednostek rocznie), co w połączeniu z większą pojemnością statków oznacza przewóz rocznie w 2025 roku do 600 mln ton.

Dziś kanał wciąż przynosi Panamie ok. 700 mln dolarów przychodów i pół miliarda czystego zysku rocznie. Przeciętny statek płaci za ten szlak około 50 tysięcy dolarów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


58 302 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 271 826 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 731 660 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP