Ostatni odlot z warszawskiej Etiudy

Ostatni odlot z warszawskiej Etiudy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W sobotę o 18.15 odleci z warszawskiej Etiudy ostatni samolot - rejs taniej linii Wizz Air do Brukseli. Zaraz potem terminal Etiuda, która w latach 1979-92 był główną halą przylotów na Okęciu, a w ostatnich pięciu latach terminalem tanich linii lotniczych, przejdzie do historii.

Pierwsi pasażerowie zostali obsłużeni w terminalu w 1976 roku. Nową halę przylotów zakupiono w Finlandii jako gotową konstrukcję. Ze względu na wzrastającą liczbę podróżnych, w 1979 roku zdecydowano o jej rozbudowie. Rozbudowana hala pełniła rolę terminalu przylotów do połowy 1992 roku.

Jednak już na początku lat 90. budynek przestał spełniać choćby podstawowe standardy portu lotniczego. Postanowiono więc, że hala będzie służyła jako supermarket, magazyn, a także sklep meblowy.

Już w wolnej Rzeczypospolitej - na skutek szybkiego wzrostu ruchu pasażerskiego w Warszawie - władze Okęcia przeprosiły się z blaszakiem. W marcu 2004 r. zdecydowano, że hala będzie służyła do obsługi pasażerów linii niskokosztowych. I tak powstał Terminal Etiuda.

Oferował on niższy standard obsługi niż Terminalu T1, miał też niższą opłatę pasażerską. Znajdujący się w południowej części portu lotniczego, obsługiwał zarówno odlatujących, jak i przylatujących do Warszawy.

Powierzchnia użytkowa nowego terminalu wynosiła 2.281 m2, z czego 677 m2 było przeznaczonych do obsługi pasażerów odlatujących, natomiast 456 m2 do obsługi przylotów. Podróżni obsługiwani byli przy ośmiu stanowiskach check-in, wyposażonych w komputery z oprogramowaniem służącym odprawie pasażerów oraz bagażu.

Pasażerowie sami musieli zadbać o przeniesienie bagażu przez bramki - nie były one automatycznie zabierane przy odprawie biletowej.

W roku 2004 w Etiudzie odprawionych zostało ponad 474 tys. pasażerów, w 2008 - skorzystało z niej ponad 948 tys. osób.

W listopadzie w ub.r. władze lotniska podjęły decyzję o likwidacji Etiudy i przeniesieniu ruchu pasażerskiego do Terminalu 1 i 2 stołecznego Okęcia. W ostatnim czasie obsługiwani byli tam pasażerowie tanich linii lotniczych jak Wizz Air, Norwegian, Germanwings, Easyjet, Iceland Express.

Władze portu docelowo planują rozbiórkę Etiudy. Nim to nastąpi, przypuszczają, że będzie wykorzystana jako zaplecze budowy dla firm wznoszących tzw. pirs centralny w nowym terminalu, który powinien być ukończony w 2010 r. Niewykluczone, że w przyszłości miejsce Etiudy zajmie kolejna część powiększonego głównego terminalu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ostatni odlot z warszawskiej Etiudy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!