W sobotę o 18.15 odleci z warszawskiej Etiudy ostatni samolot - rejs taniej linii Wizz Air do Brukseli. Zaraz potem terminal Etiuda, która w latach 1979-92 był główną halą przylotów na Okęciu, a w ostatnich pięciu latach terminalem tanich linii lotniczych, przejdzie do historii.
Jednak już na początku lat 90. budynek przestał spełniać choćby podstawowe standardy portu lotniczego. Postanowiono więc, że hala będzie służyła jako supermarket, magazyn, a także sklep meblowy.
Już w wolnej Rzeczypospolitej - na skutek szybkiego wzrostu ruchu pasażerskiego w Warszawie - władze Okęcia przeprosiły się z blaszakiem. W marcu 2004 r. zdecydowano, że hala będzie służyła do obsługi pasażerów linii niskokosztowych. I tak powstał Terminal Etiuda.
Oferował on niższy standard obsługi niż Terminalu T1, miał też niższą opłatę pasażerską. Znajdujący się w południowej części portu lotniczego, obsługiwał zarówno odlatujących, jak i przylatujących do Warszawy.
Powierzchnia użytkowa nowego terminalu wynosiła 2.281 m2, z czego 677 m2 było przeznaczonych do obsługi pasażerów odlatujących, natomiast 456 m2 do obsługi przylotów. Podróżni obsługiwani byli przy ośmiu stanowiskach check-in, wyposażonych w komputery z oprogramowaniem służącym odprawie pasażerów oraz bagażu.
Pasażerowie sami musieli zadbać o przeniesienie bagażu przez bramki - nie były one automatycznie zabierane przy odprawie biletowej.
W roku 2004 w Etiudzie odprawionych zostało ponad 474 tys. pasażerów, w 2008 - skorzystało z niej ponad 948 tys. osób.
W listopadzie w ub.r. władze lotniska podjęły decyzję o likwidacji Etiudy i przeniesieniu ruchu pasażerskiego do Terminalu 1 i 2 stołecznego Okęcia. W ostatnim czasie obsługiwani byli tam pasażerowie tanich linii lotniczych jak Wizz Air, Norwegian, Germanwings, Easyjet, Iceland Express.
Władze portu docelowo planują rozbiórkę Etiudy. Nim to nastąpi, przypuszczają, że będzie wykorzystana jako zaplecze budowy dla firm wznoszących tzw. pirs centralny w nowym terminalu, który powinien być ukończony w 2010 r. Niewykluczone, że w przyszłości miejsce Etiudy zajmie kolejna część powiększonego głównego terminalu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ostatni odlot z warszawskiej Etiudy