Od 1 stycznia 2010 roku zostanie otwarty rynek pasażerskich przewozów kolejowych Unii Europejskiej. Pojawienie się zagranicznej konkurencji spowoduje obniżkę cen biletów i poprawi jakość usług - powiedział PAP w środę dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.
Świadczenie kolejowych usług kabotażowych polega na tym, że przewoźnicy jadący na trasach międzynarodowych będą mogli zabierać pasażerów także na stacjach pośrednich - np. pociągi niemieckich linii jadące na trasie Berlin - Warszawa, będą mogły zabierać pasażerów z Poznania do Warszawy. Do tej pory tak robić nie mogły.
"Choć liberalizacja na razie będzie tylko częściowa, to pasażerowie i tak odczują jej pozytywne efekty" - uważa Furgalski.
Zdaniem eksperta najszybciej pozytywne efekty otwarcia rynku przewozów pasażerskich odczują podróżujący na trasie z Poznania do Warszawy. "Rywalizacja na tej trasie pomiędzy Deutsche Bahn a PKP przyniesie pasażerom wymierne korzyści. Ceny biletów mogą spaść o około 10 proc." - powiedział. "Poza tym należy spodziewać się dużej ilości ofert promocyjnych" - dodał.
Zdaniem eksperta na trasach, na które wejdą obcy przewoźnicy poprawi się także jakość usług kolejowych. "Przewoźnicy bowiem będą kierować na te trasy najlepsze składy" - wyjaśnił. Dodał, że konkurencji należy spodziewać się także na trasach: Katowice - Warszawa i Kraków - Warszawa.
Dodał, że całkowita liberalizacja rynku przewozów pasażerskich w Unii Europejskiej nie nastąpi jednak szybko. "Choć Unia dyskutuje o różnych terminach, do tej pory nie wyznaczono konkretnej daty" - wyjaśnia.
Furgalski powiedział, że otwarcie rynku przewozów towarowych (rynek otwarto: dla konkurencji krajowej w 2002, dla zagranicznej w 2007 roku) okazało się sukcesem i przyniosło wymierne korzyści. "Dziś mamy jeden z najbardziej zliberalizowanych rynków przewozów towarowych w Europie. Dzięki stworzeniu realnej konkurencji udało się zatrzymać wzrost cen wielu towarów" - powiedział. Zdaniem eksperta otwarcie rynku przewozów pasażerskich przyniesie podobne efekty.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Otwarcie rynku kolejowych przewozów pasażerskich korzystne głównie dla pasażerów