Terminal kontenerowy, zbudowany w gdańskim Porcie Północnym przez brytyjską spółkę DCT Gdańsk SA. został oficjalnie otwarty 3 października. Koszt inwestycji wyniósł 180 mln euro.
- W ciągu roku zbudowano pirs, czyli sztuczny półwysep, mający długość 600 metrów i szerokość ponad 300 m. Dzisiaj terminal, wyposażony w suwnice i inne urządzenia przeładunkowe, już funkcjonuje. Ten tydzień stanowi dla nas uwieńczenie ponaddwuletnich wysiłków. Ich efektem jest zbudowanie nowoczesnego terminalu kontenerowego na światowym poziomie technicznym, w którym już 1 czerwca obsłużono pierwszy kontenerowiec - powiedział w dzienniku Colin Chanter, prezes zarządu DCT Gdańsk SA
Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA, podkreśla, że terminal jest przygotowany do przyjmowania największych statków, jakie mogą przepłynąć przez Cieśniny Duńskie, a te mają głębokość około 15 m. Natomiast głębokość basenu przy drugim stanowisku przeładunkowym terminalu wynosi 16,5 m, co oznacza, że mogłyby być przy nim przeładowywane kontenerowce oceaniczne nawet o pojemności ponad 10 tys. TEU, czyli kontenerów 20 - stopowych.
Założono, że w przyszłości terminal DCT będzie obsługiwać duże statki, przypływające bezpośrednio z dużych portów położonych nad oceanami. Obecnie do terminalu wpływają trzy kontenerowce tygodniowo. Są to statki oceanicznej firmy żeglugowej CMA CGM oraz operatorów dowozowych - Team Lines i ISN - wymienia "DB".
Kontrahentów będzie przybywać. Rozwój terminalu i zwiększenie się obsługiwanych w nim linii wymaga czasu. Docelowo w pierwszej fazie rozruchu jego roczna zdolność przeładunkowa ma osiągnąć 500 tys. TEU, a w drugiej, po rozbudowie - 1 mln TEU. Do tego dochodzi możliwość przeładowywania co roku 160 tys. jednostek ro - ro, będących ładunkami na pojazdach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Otwarcie terminala kontenerowego na morzu