Otwarto nowy most na Warcie

Otwarto nowy most na Warcie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowy most na Warcie i zmodernizowany miejski odcinek drogi krajowej nr 25 Bydgoszcz - Ostrów Wlkp. otwarto uroczyście w sobotę w Koninie (Wielkopolskie). Ruch samochodowy na moście wprowadzony zostanie od poniedziałku

"Jest to największa inwestycja w historii miasta Konina. Kosztowała ponad 200 mln zł, przy czym 75 proc. tej kwoty pozyskaliśmy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 25 proc. to wkład własny miasta" - poinformował prezydent Konina Kazimierz Pałasz.

Dodał, że w kolejnym etapie planowana jest budowa obwodnicy, będącej nowym przebiegiem przechodzącej przez miasto drogi krajowej 25. Przewiduje się, że obwodnica i nowy most przejmą nawet 80 proc. dotychczasowego ruchu na trasie południe - północ, tworząc wygodniejszy dojazd do terenów inwestycyjnych w rejonie autostrady A2.

"Inwestycja ta jest dla miasta wyjątkowo ważna. Przez Konin prowadzą dwie ważne, coraz bardziej zatłoczone tranzytowe drogi krajowe: nr 25 z Bydgoszczy do Ostrowa Wlkp. oraz alternatywna dla płatnej autostrady A2, droga nr 92 z Konina do Wrześni. W centrum miasta, na odcinku ok. 2 km obie drogi biegną tą samą ulicą i przez ten sam - dotąd jedyny - most. W tej sytuacji zwykła kolizja czy wypadek drogowy, powodowały korki i paraliż komunikacyjny miasta" - wyjaśnił PAP prezydent Pałasz.

Dofinansowanie budowy nowego mostu i modernizacji miejskiego odcinka drogi krajowej nr 25 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) to 42 mln euro, czyli ok. 150 mln zł. Reszta - ponad 50 mln zł - będąca wkładem samorządu Konina, pochodzi z zaciągniętego na ten cel kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i kredytu Banku Gospodarstwa Krajowego ze środków własnych.

Zmodernizowany odcinek drogi z mostem ma blisko 6,5 km. Najefektowniejszy jest północny odcinek inwestycji, czyli estakada z 17 przęsłami i wkomponowanym w nią mostem podwieszanym na pylonach. Według gospodarzy miasta most będzie tani w eksploatacji, bo jego konstrukcja opiera się na koncepcji kablobetonowej i nie wymaga cyklicznego remontowania, ponieważ nie ma praktycznie żadnych elementów stalowych.

Wykonawcą realizowanego w latach 2006-2007 projektu jest, należące do międzynarodowego koncernu Bilfinger Berger AG konsorcjum, które tworzą: Hydrobudowa-6, Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Otwarto nowy most na Warcie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!