XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Otwarto węzeł drogowy, który zakończy DTŚ w Gliwicach

Otwarto węzeł drogowy, który zakończy DTŚ w Gliwicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Węzeł drogi krajowej nr 88 z gliwicką ul. Portową, gdzie będzie kończyła się budowana w tym mieście Drogowa Trasa Średnicowa, oddano w piątek do użytku. Z drogi nr 88 można już zjechać m.in. w kierunku dzielnicy Łabędy. Zamknięty jest jeszcze wjazd na DTŚ.

Przecinający miasto fragment Drogowej Trasy Średnicowej ma - według ostatnich informacji - zostać otwarty wiosną 2016 r. Na początku kwietnia br. władze miasta informowały, że zaawansowanie budowy przekroczyło wówczas 60 proc.

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.

Bezkolizyjna, trzypasmowa "średnicówka" zaczyna się w Katowicach, gdzie łączy się z głównymi drogami m.in. na Kraków i Warszawę. W listopadzie ub. roku otwarto pierwszy gliwicki fragment DTŚ (odcinek G1), który połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1, a poprzez nią również z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Drugi, budowany od wiosny 2013 r. gliwicki odcinek Trasy (odcinek G2) ma mieć 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje m.in. 500-metrowy tunel, do węzła z drogą krajową nr 88 i ul. Portową.

Węzeł ten właśnie oddano do użytku. Po obu stronach przebiegającej po nasypie drogi nr 88 znalazły się łączniki prowadzące do zbudowanych w śladzie ul. Portowej dwóch nowych rond turbinowych. Na jednym z nich w przyszłości zakończy się DTŚ. Drugie rondo ma już dostępne wszystkie zaplanowane kierunki, łącznie z ul. Portową, która stanie się swoistym "przedłużeniem" DTŚ w kierunku dzielnicy Łabędy.

Wraz z otwarciem węzła, na ul. Portowej przywrócono pierwszeństwo przejazdu. Dotąd na skrzyżowaniach tej ważnej gliwickiej arterii z ul. Edisona, a także z estakadą Heweliusza, funkcjonowała zmieniona czasowo organizacja ruchu.

Przebiegający nad nowo otwartym węzłem odcinek drogi nr 88 w Gliwicach był do jesieni ub. roku zamknięty przez dwa lata. W tym czasie trwały trzy osobne remonty znajdujących się tam obiektów infrastrukturalnych. Były to: wiadukt drogi nr 88 nad linią kolejową Katowice-Wrocław, most nad rzeką Kłodnicą i ul. Portową (rejon węzła z powstającą DTŚ), a także odcinek trasy między nimi - wraz ze stanowiskami do ważenia ciężarówek.

Modernizacja ok. 100-metrowego wiaduktu drogi nr 88 nad Kłodnicą, a także biegnącą wzdłuż niej ul. Portową, była elementem inwestycji dotyczącej śródmiejskiego odcinka DTŚ. Wykonawcą było realizujące śródmiejski odcinek "średnicówki" konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure.

Szacowana łącznie na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w Gliwicach w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu przedsięwzięcia z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek DTŚ od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. W kolejnych latach ma powstać także tzw. wschodnia część Trasy, której jedna z dwóch planowanych odnóg ma prowadzić od Katowic do Sosnowca, a druga do Jaworzna.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Otwarto węzeł drogowy, który zakończy DTŚ w Gliwicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!