Otwarto zmodernizowaną linię tramwajową Katowice-Sosnowiec

Otwarto zmodernizowaną linię tramwajową Katowice-Sosnowiec
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Częściowo zmodernizowaną linię tramwajową nr 15 z Katowic do Sosnowca otwarto w piątek. W ramach prac m.in.. rozbudowano do dwóch torów jednotorowy odcinek połączenia. To element wartego ponad 850 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w kilku miastach regionu.

Projekt obejmuje łącznie (wraz z dokonanym w trakcie realizacji rozszerzeniem) modernizację ponad 60 km torowisk, zakup 42 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Koordynuje go należąca do miast regionu spółka Tramwaje Śląskie.

Jedno z większych przedsięwzięć unijnego projektu przewidywało m.in. budowę drugiego toru na jedynym tramwajowym połączeniu Katowic z Sosnowcem, które obsługuje linia nr 15. W związku z modernizacją linia nie jeździła przez ponad pół roku.

Połączenie to prowadzi od katowickiego Placu Wolności, przez Rynek, ul. Warszawską, 1 Maja, Obrońców Westerplatte, Wiosny Ludów i Sosnowiecką, a potem - już w Sosnowcu - ul. Sobieskiego i Piłsudskiego, przez centrum Sosnowca i ul. 3 Maja, do pętli na osiedlu Zagórze.

Większość tej linii już wcześniej była dwutorowa, jednak na ok. 1,5-kilometrowym odcinku między oboma miastami tor był tylko jeden. W ostatnich miesiącach m.in. zlikwidowano to "wąskie gardło".

W piątek oficjalnie otwarto trasę (obsługiwaną m.in. kupionymi w ramach unijnego projektu nowymi tramwajami) po zakończeniu modernizacji i rozbudowy torowisk właśnie w tym rejonie.

Spółki z grupy Skanska prowadziły prace w ramach wartej łącznie 33,2 mln zł netto umowy na trzy odcinki linii nr 15 - w granicach Katowic na ul. Sosnowieckiej, w Sosnowcu na ul. Sobieskiego i przy połączeniu ul. Sobieskiego i Piłsudskiego, a także na innym krótkim odcinku torów w Sosnowcu, przy ul. Małachowskiego (od Ronda im. Gierka do ul. Mościckiego).

Jak podała w piątek Skanska, wznowienie ruchu tramwajowego nie kończy wszystkich robót związanych z tzw. infrastrukturą towarzyszącą, dlatego modernizowane ulice pozostaną nadal nieprzejezdne dla samochodów.

Dotąd na innych odcinkach torów, którymi jeździ linia nr 15, w ramach unijnego projektu m.in. firma ZUE SA wyremontowała (za 26,3 mln zł netto) torowisko wzdłuż ul. 3 Maja w Sosnowcu. Z kolei tory w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice wyremontowała (za 6,9 mln zł) firma Tor-Krak.

Zgodnie z założeniami modernizacja infrastruktury tramwajowej na kilku kluczowych odcinkach "piętnastki" powinna prowadzić do skrócenia czasu jazdy. Przed remontem przejazd linią nr 15 z katowickiego Rynku przed sosnowiecki dworzec kolejowy trwał zgodnie z rozkładem 33-34 minuty. Natomiast przejazd podobną trasą przyspieszonym autobusem (z katowickiej ul. Skargi przed sosnowiecki dworzec) to zgodnie z rozkładem ok. 20 minut.

Zgodnie z rozkładem linii nr 15, który wejdzie w życie 1 listopada br., przejazd tramwajem z katowickiego Rynku przed sosnowiecki dworzec nadal ma trwać 33 minuty. Przedstawiciele władz Sosnowca sygnalizowali w piątek, że być może już wkrótce uda się nieco skrócić czas jazdy dzięki zastosowaniu na kilku tamtejszych skrzyżowaniach pierwszeństwa dla tramwaju.

Niezależnie - w ramach rozszerzenia unijnego projektu tramwajowego o drugi etap - spółka Tramwaje Śląskie ostatnio ogłaszała przetargi na remonty kolejnych odcinków torów, którymi kursuje linia nr 15. Chodzi o odcinek w ścisłym centrum Sosnowcu - wzdłuż ul. 3 Maja, od ul. Małachowskiego do ul. Piłsudskiego, kilka okolicznych rozjazdów i połączeń torów tramwajowych, a także modernizację sieci trakcyjnej w katowickiej dzielnicy Zawodzie - od pętli Zawodzie do ul. Staszica. Modernizowany jest też odcinek torowiska w centrum katowickiej dzielnicy Szopienice - od ul. Brynicy do ul. Ratuszowej.

Pod kątem nowych środków unijnych na lata 2014-2020 Tramwaje Śląskie przygotowują się też do szacowanego na ponad 700 mln zł kolejnego unijnego projektu infrastrukturalnego. Jednym z największych nowych przedsięwzięć ma być przygotowane już przedłużenie trasy "piętnastki" w Sosnowcu - od pętli w Zagórzu do tzw. Placu Papieskiego. Od niedawna spółka projektuje też dalszy przebieg trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka. Jej budowa także miałaby nastąpić do 2020 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Otwarto zmodernizowaną linię tramwajową Katowice-Sosnowiec

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!