PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pan Am, Ansett Australia, Malev, Air Berlin - głośne bankructwa linii lotniczych

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
03-10-2017 20:00 |  aktualizacja: 03-10-2017 20:38
Pan Am, Ansett Australia, Malev, Air Berlin - głośne bankructwa linii lotniczych

Air Berlin - jedna z najnowszych ofiar trudnego rynku lotniczych przewozów pasażerskich.

Fot. Shutterstock.com

W krótkim odstępie czasu zbankrutowały praktycznie trzy linie lotnicze. Najpierw zakończenie operacji lotniczych ogłosiły niemieckie linie Air Berlin, później rosyjska Vim Avia, a w tym tygodniu brytyjski Monarch. Jednak spektakularnych bankructw w branży lotniczej było w historii więcej, a ich powody mogą zdumiewać.

  • Jednym z najbardziej spektakularnych upadków linii lotniczych w historii było bankructwo Pan Am.
  • Linie Ansett Australia tak zaciekle walczyły, by reklamować igrzyska w Sydney, że przyczyniło się to do ich upadku.
  • Węgierski Malev zadłużył się na ćwierć miliarda dolarów. Zaczął latać do USA, choć nie miało to usprawiedliwienia biznesowego.
Ruch lotniczy jest coraz większy, coraz chętniej latamy. Zarazem konkurencja na rynku się zaostrza. Myliłby się jednak ten, kto stwierdziłby, że bankructwa powietrznych przewoźników to domena najnowszych czasów. Zresztą przyczyny upadłości mogą być bardzo różne.

Bombą w przewoźnika


Jednym z najbardziej spektakularnych upadków było bankructwo linii Pan Am (Pan American Airways, a wcześniej Pan American World Airways). Te założone w 1927 roku linie zasłynęły jako pierwszy użytkownik jumbo jetów (Boeingów B747) i z wykorzystania komputerowego systemu rezerwacji biletów. W swojej historii miały wiele momentów świetności. W latach 30. ubiegłego wieku proponowały połączenia z USA do Rio de Janeiro, później proponowały połączenia pomiędzy Nowym Jorkiem i Londynem. W latach 60. jako pierwsze wprowadziły do użytkowania szerokokadłubowe Boeingi B747. Na początku lat 70. dysponowały flotą ponad 150 odrzutowców i rezerwami gotówki sięgającymi miliarda dolarów! Linia była zwolennikiem opracowania naddźwiękowego samolotu pasażerskiego SST.

Jednak potem linie popadły w zarządczy marazm. Co gorsza, wraz ze wzrostem konkurencji pogorszył się standard świadczonych usług, i to na wielu poziomach.

Końcówka lat 80. to pogarszająca się kondycja spółki, mimo że przewoziła ona coraz więcej pasażerów. Ostatecznie linie zbankrutowały w 1991 roku. Przyczynił się do tego głównie cenowy szok paliwowy, jaki miał miejsce w czasie I wojny w Zatoce Perskiej, na który spółka nie była przygotowana. Warto dodać, że w tym samym roku zbankrutowali jeszcze dwaj inni całkiem duzi amerykańscy przewoźnicy Eastern Air Lines i Midway Airlines.

Warto dodać, że na los linii wpłynęła także katastrofa w Lockerbie w 1988 roku. Podłożona przez libijskich agentów bomba spowodowała śmierć 270 osób (w tym 11 na ziemi). Jednak co gorsza w śledztwie wyszły także zaniedbania linii dotyczące bezpieczeństwa kontroli bagażowej. Fatalnie wpłynęło to na wizerunek przewoźnika.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 250 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP