XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Państwo buduje, jak Stalexport pozwoli

Państwo buduje, jak Stalexport pozwoli
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W promieniu 30 km od autostrady A4 Kraków - Katowice nie można budować dróg krajowych ani znacząco podnosić standardu tych już istniejących, bo grozi to odszkodowaniem dla Stalexportu.

"Gazeta Wyborcza" dotarła do aneksu z 21 marca 2005 r. do koncesji na eksploatację autostrady A4 Kraków - Katowice, który rząd podpisał z firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA (SAM), koncesjonariuszem płatnej autostrady A4. Wynika z niego, że każda droga krajowa, także dopiero planowana, znajdująca się w promieniu 30 km od A4 jest "konkurencyjną drogą równoległą". Aneks wylicza, jakie prace można prowadzić na konkurencyjnych trasach, ale warunek jest jeden: "ww. prace nie poprawią średniej przepustowości lub znacząco nie skrócą okresów podróżowania takimi drogami lub na ich odcinkach". Inaczej skarb państwa będzie musiał płacić odszkodowanie SAM. Tym samym nie ma szans, by w najbliższym czasie Olkusz z Krakowem - między którymi średnio dziennie porusza się nawet do 25 tys. pojazdów (mniej więcej tyle samo ile płatną autostradą) - połączyła dwupasmowa droga, jaka prowadzi z Olkusza na Śląsk.

Najbardziej cierpią z ich powodu mieszkańcy miejscowości położonych przy trasach alternatywnych wobec A4. Mieszkańcy podkrakowskiego Zabierzowa, który leży przy trasie numer 79 Kraków - Chrzanów - Katowice, od kilku lat walczą o budowę obwodnicy.

W 2005 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała nawet przetarg na opracowanie koncepcji studium ekologicznego dla budowy obwodnicy Zabierzowa. Przetarg został unieważniony z braku środków finansowych. Po prostu obwodnica Zabierzowa wypadła z planów.

Jan Friedberg, niezależny ekspert transportu uważa, że takie zapisy mają dać koncesjonariuszowi tzw. gwarancję ruchu, która zapewnia spłatę projektu. Nie zapominajmy, że koncesjonariusz wykłada własne pieniądze i musi je odzyskać z zyskiem. Gdyby powstała droga konkurencyjna, koncesjonariusz mógłby na tym stracić. Polityka państwa powinna być taka, żeby możliwie dużo ruchu korzystało z autostrady płatnej, bo jest to droga przygotowana do dużych obciążeń i zmniejsza ryzyko wypadków. Jest więc możliwa wspólnota interesów. Oczywiście pod warunkiem, że opłaty są racjonalne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Państwo buduje, jak Stalexport pozwoli

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!