Polska Agencja Żeglugi Powietrznej PAŻP oraz Polskie Linie Lotnicze LOT opracowują nowe procedury lądowania samolotów, które zmniejszą hałas, zużycie paliwa i emisję CO2.
"Korzyści z wprowadzenie nowej procedury tzw. +zielonego podejścia+ (CDA - Continuous Descent Approach) są oczywiste.áLot samolotu stanie się ekologicznie czystszy i jednocześnie tańszy i szybszy.áProcedura ta wymaga jednak m.in.áharmonizacji frazeologii, którą posługują się kontrolerzy i piloci" - poinformował w poniedziałek prezes PAŻP Krzysztof Banaszek.
Technika "zielonego podejścia" polega na zamianie podejścia do lądowania z tzw. stopniowego na płynne, ciągłe. Potencjalnie ma to zmniejszyć o połowę hałas, a także ograniczyć emisję CO2.
Jak poinformował PAŻP, w czerwcu rozpoczną się testy operacyjne nowego sposobu lądowania. Procedura ta wymaga wykorzystania nowejátechnikiáżeglugi powietrznej oraz elastycznej kontroli ruchu lotniczego.
"Z wdrożeniem tej procedury wiążemy duże nadzieje, bo oprócz korzyści operacyjnych i finansowych, jest także korzystna ekologicznie, co może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście wdrożenia systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie cywilnym" - poinformował wiceprezes PLL LOT ds. operacyjno-technicznych Wiesław Wypych.
Nowa technika podejścia do lądowania stosowana jest już m.in. w Manchesterze, Bukareszcie i Sztokholmie.
Plan działania został opracowany przez 19 organizacji i firm w całej Europie, w tym przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, zarządzających lotniskami oraz linie lotnicze.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PAŻP i PLL LOT pracują nad "zielonym podejściem"