Holding PCC Rail finalizuje zakup firmy kolejowej z Rybnika. Dzięki temu chce zwiększyć przychody do 1 mld złotych.
Jeśli wstępne wyniki zostaną potwierdzone, to sprzedaż będzie porównywalna z rezultatem z 2006 roku, ale zyski będą niższe o około 40 proc. Dlaczego? - Przede wszystkim musielibyśmy obniżyć ceny naszych usług. Z drugiej strony wzrosły koszty, zwłaszcza zewnętrzne, związane z remontami i zakupem taboru oraz dostępem do infrastruktury kolejowej - mówi Mieczysław Olender, prezes Grupy Holdingowej PCC Rail.
Dodaje, że oba czynniki istotnie zmniejszyły rentowność grupy, chociaż nie we wszystkich segmentach rynku.
Na znaczeniu zyskiwał zwłaszcza transport kontenerów. Dziś przynosi grupie około 8-10 proc. przychodów. - W ubiegłym roku zanotowaliśmy pięciokrotny wzrost przewozu tego typu ładunków. Szczególnie dużo kontenerów wozimy na liniach Wrocław - Świnoujście, Sławków - Trójmiasto oraz Wrocław - Trójmiasto - mówi Olender.
Obecnie grupa największe wpływy (50-60 proc. przychodów) uzyskuje z przewozu węgla. Opłacalność tej działalności jednak spada, co rzutuje na kondycję PCC Rail. 15-20 proc. sprzedaży stanowi przewóz kruszyw, które odbierają głównie cementownie i firmy budowlane. Zarząd liczy, że dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej w Polsce ta działalność będzie istotnie zyskiwała na znaczeniu. Pozostałe przychody grupa generuje z przewozu paliw płynnych i piasku.
W najbliższych miesiącach PCC Rail chce zakończyć przejęcie Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Rybniku, który ma mocną pozycję w przewozach kolejowych na Górnym Śląsku. Firma posiada prawie 100 lokomotyw i 2 tys. wagonów. PCC Rail dysponuje niespełna 50 proc. akcji Rybnika i czeka na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na zwiększenie udziałów do 85 proc. Sprzedający to menedżerowie i pracownicy firmy. Wartość transakcji objęta jest tajemnicą. - Dzięki akwizycji Rybnika chcemy zwiększyć w tym roku przewozy towarowe grupy z 1,6 mld tonokilometrów do 3 mld tkm. W efekcie nasze przychody powinny wzrosnąć do około 1 mld zł - prognozuje prezes PCC Rail. Dzięki akwizycji tabor grupy wzrośnie do około 200 lokomotyw i 5,5 tys. wagonów.
Przejęcie Rybnika jest dla PCC Rail ważne również z innego powodu. Firma posiada pośrednio 33 proc. udziałów Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego Holding z Zabrza, które do realizacji przewozów wykorzystuje ponad 100 lokomotyw oraz około 2 tys. wagonów. - Jesteśmy zainteresowani przejęciem większościowego pakietu akcji Zabrza od menedżerów i pracowników spółki. W tej sprawie prowadzimy rozmowy - informuje Olender.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PCC Rail chce zwiększyć przychody do miliarda zł