XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PE: Waży się limit czasu pracy dla niezależnych kierowców

PE: Waży się limit czasu pracy dla niezależnych kierowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po batalii między socjalistami i Zielonymi a chadekami wspieranymi przez liberałów, komisja ds. zatrudnienia i spraw społecznych Parlamentu Europejskiego odrzuciła we wtorek propozycję, by kierowcy pracujący na własny rachunek podlegali takim samym ograniczeniom tygodniowego czasu pracy, jak ich koledzy zatrudnieni na stałe w firmach transportowych.

Ta drażliwa społecznie i politycznie sprawa jest kluczowa dla rzeszy polskich kierowców, pracujących na zasadzie działalności gospodarczej.

Socjaliści forsujący pomysł zrównania praw i obowiązków wszystkich kierowców - w trosce o warunki ich pracy i bezpieczeństwo na drogach - przegrali jednym głosem. Teraz parlamentarna komisja przygotuje nowy raport, zgodny z przedstawioną przez Komisję Europejską w październiku zeszłego roku propozycją nowelizacji dyrektywy z 2002 r. o czasie pracy w transporcie drogowym. Większość posłów chadeckiej Europejskiej Partii Ludowej EPL (w głosowaniu wyłamali się m.in. Francuzi) liczy, że raport w takim kształcie zyska za kilka miesięcy akceptację w głosowaniu plenarnym PE.

"Udało nam się odrzucić absurdalne poprawki socjalistów. Propozycja EPL to dowód racjonalnego podejścia i rozwiąże problem, który istnieje szczególnie w naszym kraju, gdzie kwitnie proceder fikcyjnego samozatrudnienia kierowców. Będą przestrzegane prawa pracownicze i standardy bezpieczeństwa" - powiedziała PAP zasiadająca w komisji eurodeputowana Danuta Jazłowiecka (PO).

Nowelizacja dyrektywy ma bowiem sprawić, że będą jej podlegać "fałszywi" samozatrudnieni kierowcy, czyli tacy, którzy co prawda mają własną działalność gospodarczą, ale świadczą stale usługi na rzecz tego samego przewoźnika i nie mają prawa pracować gdzie indziej. Chodzi o to, by przysługiwała im taka sama ochrona socjalna, jak kierowcom zatrudnionym na etacie. Co innego faktycznie niezależni kierowcy, którzy powinni mieć prawo do samodzielnego określania swojego wymiaru pracy.

Za takim rozwiązaniem, popieranym przez chadeków i liberałów, opowiedzieli się też wcześniej ministrowie transportu 27 krajów UE, sprzeciwiając się "komplikowaniu życia" tym kierowcom, którzy rzeczywiście pracują na własny rachunek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PE: Waży się limit czasu pracy dla niezależnych kierowców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!