PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity

Autor: wnp.pl (PS)
16-03-2017 11:35
Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity

Aleksandra Płusa pochodzi z rodziny kolejarzy.

Fot. mat. pras. PKP PLK

W PKP Intercity pracę na stanowisku maszynisty lokomotyw rozpoczęła pierwsza kobieta - Aleksandra Płusa.

Po pozytywnie zakończonym, blisko dwuletnim kursie, zdobyła uprawnienia do prowadzenia zarówno nowoczesnych pociągów PesaDART, jak i tradycyjnych składów zestawionych z lokomotywy oraz wagonów.
PKP intercity co roku organizuje rekrutację kandydatów, którzy chcą zostać maszynistami i prowadzić pociągi dalekobieżne. W ostatnich latach wzięło w nich udział ponad 1000 osób, z czego
po wstępnych selekcjach, zostało około 100 kandydatów.

Uprawnienia do wykonywania zawodu maszynisty zdobywa ostatecznie 80 procent z nich.

Przewoźnik zatrudnia obecnie ok. 1200 maszynistów.

Aleksandra Płusa pochodzi z rodziny kolejarzy, jej ojciec od 35 lat pracuje jako maszynista. Wybór zawodu nie był jednak sprawą oczywistą, pani Ola rozpoczęła pracę wpierw poza branżą.

Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie o rekrutacji kandydatów na maszynistów, złożyła aplikację.

- Byłam jedyną kobietą, która się zgłosiła, myślałam, że nie mam żadnych szans. Jednak dzięki fachowej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych, zostałam szybko zaakceptowana wśród mężczyzn z grupy – dodaje Płusa.

Kandydat na maszynistę odbywa dwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończy się egzaminem licencyjnym.

Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na świadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy. W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzę m.in. z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.

Szkolenia z jazdy odbywają się też na symulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie występujące na torach – powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektóre z nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, które przytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 307 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP