PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwsza linia metra po 25 latach

Autor: IAR
25-10-2008 09:06

25 października po raz pierwszy pociągi dojadą do ostatniej, 23 stacji: Młociny. Warszawskie metro wozi pasażerów z Ursynowa, przez Mokotów, Śródmieście, Żoliborz na Bielany.

Pierwsze plany i badania geologiczne rozpoczęto w 1927 roku - przypomina Informacyjna Agencja Radiowa. Prezydent Warszawy Stefan Starzyński powołał w 1938 roku Biuro Studiów Kolei Podziemnej, jednak wybuch wojny przerwał prace nad budową metra. Dopiero w 1950 roku rząd podjął uchwałę o budowie metra w Warszawie po lewej stronie Wisły.
Jak wspomina przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Metra Andrzej Rogiński metro miało powstać na głębokości 30 do 50 metrów.

Prace trwały przez siedem lat w tym czasie udało się wydrążyć tunel o średnicy 6 metrów i długości niewiele przekraczającej jeden kilometr. Po definitywnym przerwaniu budowy tunel zalano wodą i zakazano jakichkolwiek publikacji o metrze w Warszawie.

Do pomysłu budowy podziemnej kolejki w stolicy powrócono w latach 70-tych. W 1975 roku powołano przedsiębiorstwo "Metroprojekt", które opracowało techniczno-ekonomiczne założenia budowy pierwszej linii metra. W 1982 roku Wojciech Jaruzelski zapowiedział w Sejmie, że w stolicy będzie budowane. Andrzej Rogiński wspomina, że w tamtych czasach na Ursynów nie można było normalnie dojechać.

Pierwszą łopatę wbito w ziemię na Ursynowie 15 kwietnia 1983 roku. Ustalono, że pierwsze stacje na Mokotowie będą miały kolor brązowy, w Śródmieściu miał pojawić się kolor czerwony a na północy na Bielach stacje powinny być w kolorze zielonym. Uchwałą Rady Narodowe Warszawy zatwierdzono, że powstaną 23 stacje i nadano im nazwy.

Andrzej Rogiński podkreśla, że na posiedzeniach komisji nazewnictwa toczono ciężkie boje o nazewnictwo poszczególnych przystanków. Były pomysły, żeby stację Ratusz Arsenał nazwać Dzierżyński.

W pierwszych latach budowy metra brakowało wszystkiego, zarówno odpowiedniej technologii jak i materiałów. Budowniczowie dysponowali tylko środkami dostępnymi w PRL-u i ZSRR. Prace postępowały bardzo wolno około 2 metrów na dobę. Zdaniem Andrzeja Rogińskiego dopiero w latach 90-tych uzyskano dostęp do nowych technologii.

W 1990 roku do warszawy przyjechało ze Związku Radzieckiego 10 darmowych wagonów metra z obiecanych stu. Dopiero w kwietniu 1995 roku oficjalnie uruchomiono pierwszy odcinek. Władze miasta obawiały się, że Warszawiacy nie zechcą korzystać z metra ponieważ nie dojeżdżało ono jeszcze do centrum więc odbyły się akcje informacyjne, rozdawano ulotki i wprowadzono ulgi dla podróżujących podziemną kolejką.

Pierwsza linia metra liczy około 20 kilometrów pociągi poruszają się ze średnią prędkością 36 km/h
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 283 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP