Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
30-11-2015 13:11
Pierwsze odcinki komunikacji cyfrowej na polskiej kolei

GSM-R wraz z ETCS tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Fot. Shutterstock.com

Na odcinku Legnica - Opole PKP PLK postawiła i włączyła do układu światłowodów 16 wież systemu GSM-R, tj. telefonii komórkowej dostosowanej do potrzeb kolei.

W szczególności, umożliwia ona szybszą niż obecnie i bardziej precyzyjną wymianę informacji pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów, tj. między dyżurnymi ruchu, maszynistami i personelem kolejowym.
Nowy system

Dotychczas stosowane technologie analogowe nie pozwalały na jednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę informacji. GSM-R umożliwia to oraz przesyłanie wiadomości tekstowych, a ponadto automatyczne rejestrowanie rozmów.

Pracownicy PLK odpowiedzialni za ruch pociągów na odcinku od Legnicy do Opola są jeszcze szkoleni z obsługi systemu GSM-R. Dyżurni ruchu będą używali terminali stacjonarnych, a personel pociągów - z urządzeń mobilnych.

Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią w Warszawie. Tu odbywa się koordynacja działań związanych z ewentualnym przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.

Rezerwowa centrala zlokalizowana jest w Poznaniu, która może przejąć kontrolę nad siecią w razie jakichkolwiek awarii warszawskiego CZS.

ETCS

Poza funkcjami głosowymi, GSM-R umożliwia też transmisję danych dla potrzeb Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (skrót ang. - ETCS), tj. takiego samego na torach krajów UE.

Ma on nie tylko zapewnić automatyczne sterowanie ruchem pociągów, ale także możliwość swobodnego ich poruszania się po różnych liniach w Europie bez konieczności zatrzymywania na granicy (nazywa się to interoperacyjnością).

System ETCS składa się ogólnie z czujników montowanych w lokomotywach i czujników zamontowanych na torach(eurobalis). To umożliwia przekazywanie dwustronnej informacji o sytuacji na linii i dopuszczalnej prędkości pociągu, nad którym kontrolę sprawują zdalnie dyżurni ruchu. Tam też są odbierane informacje o zajętości torów i separacji pociągów.

W przypadku zignorowania przez maszynistę komunikatów i ostrzeżeń oraz niedostosowania prędkości pociągu, komputer uruchomi procedurę jego zatrzymania, eliminując ryzyko wypadku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP