PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwsze pociągi z dworca Łódź Fabryczna odjadą 11 grudnia

Autor: PAP
25-10-2016 10:01
Pierwsze pociągi z dworca Łódź Fabryczna odjadą 11 grudnia
Fot. PKP PLK

65 tys. m. kw. powierzchni, trzy poziomy, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami ponad 16 metrów pod ziemią, 24 schody ruchome, 14 wind, ponad 12 km torów oraz podziemny parking na niemal 1000 aut - tak w liczbach wygląda najnowocześniejszy w Polsce dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.

Obecnie na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.
Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.

Jak mówiła PAP Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK, na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem, a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. m. kw., co odpowiada pow. sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób służb nadzoru.

Obiekt - jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. "Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron" - opowiadała Kubiak.

Na dworcu znajdują się 24 schody ruchome, 14 wind i 56 elektronicznych podświetlanych tablic; 24 umieszczone na peronach dodatkowo wyposażono będą w zegary. Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.

Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP