Pierwsze pociągi z dworca Łódź Fabryczna odjadą 11 grudnia

Pierwsze pociągi z dworca Łódź Fabryczna odjadą 11 grudnia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

65 tys. m. kw. powierzchni, trzy poziomy, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami ponad 16 metrów pod ziemią, 24 schody ruchome, 14 wind, ponad 12 km torów oraz podziemny parking na niemal 1000 aut - tak w liczbach wygląda najnowocześniejszy w Polsce dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.

Obecnie na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.

Jak mówiła PAP Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK, na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem, a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. m. kw., co odpowiada pow. sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób służb nadzoru.

Obiekt - jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. "Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron" - opowiadała Kubiak.

Na dworcu znajdują się 24 schody ruchome, 14 wind i 56 elektronicznych podświetlanych tablic; 24 umieszczone na peronach dodatkowo wyposażono będą w zegary. Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.

Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.

"Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwem obiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tego budynku" - podkreślił Stoszek. "Na system bezpieczeństwa składa się m.in. Dźwiękowy System Ostrzegawczy, system gaśniczy, radiołączności ze służbami pożarowymi, systemy wentylacji i oddymiania" - dodał.

Na poziomie peronów zainstalowano system kurtyn przeciwpożarowych, opuszczanych automatycznie w zależności od miejsca powstania pożaru; tym samym pozwalają one na wydzielenie stref pożarowych i bezpieczną ewakuację pasażerów w razie zagrożenia. System głosowy w przypadku awarii może przełączyć się na niezależne zasilanie, co umożliwi ciągłe nadawanie komunikatów np. w przypadku ewakuacji.

Osobne wyjścia ewakuacyjne przygotowano dla pasażerów i służb ratunkowych. Na dworcu zamontowano także system monitoringu i specjalne słupki "emergency", które w razie nagłej sytuacji mają ułatwić pasażerom szybkie wezwanie pomocy m.in. dworcowej ochrony.

Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. Tory są bezpodsypkowe, co ma przyczynić się do tłumienia drgań, a na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnych warunków, rozwieszona została sztywna sieć trakcyjna.

Szkło, stal i kamień to przeważające elementy konstrukcji i wystroju nowego dworca, w którym dominuje kolor grafitowy i motyw trójkątów. Jak przyznają przedstawiciele PKP PLK, aby ożywić surowe wnętrza, powstało pięć kolorowych murali o łącznej pow. ok. 100 m.kw., w tym cztery w dworcowych poczekalniach.

"Tutaj jest to potrzebne, jest to dworzec bardzo nowoczesny w swoim wyrazie, niektórzy powiedzą surowy, a murale są po prostu takim elementem kolorowym dodającym uroku" - oceniła Kubiak.

Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100 pociągów na dobę. Jego budowa, w miejscu starego budynku stacji, rozpoczęła się w październiku 2011 r. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 r. ale termin ten przekładano m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu natrafiono na podziemną "soczewkę wodną", a także ze względu na spór miasta z jedną z firm o teren w pobliżu dworca, przez który przebiega część dróg dojazdowych. Wokół dworca powstaje także nowy układ drogowy, w tym nowe trasy tramwajowe.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm - Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wartość kontraktu to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mln zł kosztować ma część realizowana przez miasto. Inwestycja dofinansowana była ze środków unijnych. W przyszłości dworzec Łódź Fabryczna połączyć ma ze stacją Łódź Kaliska tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. Wartość tej inwestycji szacowana jest także na ponad 1,7 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwsze pociągi z dworca Łódź Fabryczna odjadą 11 grudnia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!