Musimy szybko wystartować jego realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, aby projekt mógł być w ciągu 10 lat ukończony. Taki termin jest realny - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. jego budowy.
Jak zgadzali się uczestnicy debaty, budowa portu powinna mieć charakter modułowy. Na początku mogłoby ono mieć zdolność obsługi 50 mln pasażerów rocznie, a w miarę dalszego rozwoju rynku – zostać rozbudowywane do zdolności przekraczających 100 mln pasażerów rocznie.
Równolegle z tym pierwszym etapem miały być realizowane kompleksowe inwestycje, wokół CPK, w tym dla potrzeb rozwoju przewozów cargo lotniczego oraz budowa linii kolejowej i drogowej.
W szczególności istotne są analizy i plany połączenia CPK z największymi aglomeracjami, z których dojazd nie przekraczałby ok. 2 godzin (dla Szczecina – będzie to dłuższy czas). Takie czasy przejazdu mają zapewnić nowego kształtu koleje.
- Do dyskusji i analiz należy to, czy ich rozwój oprzemy na modernizowanych liniach kolejowych i obsłudze pociągami typu Intercity lub Premium, czy ewentualnie linii kolei dużych prędkości – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Zdaniem Pawła Borysa, prezesa zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, sfinansowanie takiego projektu nie powinno nastręczać dużego problemu w warunkach relatywnie taniego pieniądza na rynku bankowym. Inną kwestią jest model realizacji inwestycji.
Zobacz także: Paweł Borys, prezes PFR: Centralny Port Lotniczy ma wymiar ogólnogospodarczy
- Jest też kilka innych fundamentalnych aspektów, jak kwestie własności gruntów czy możliwego przekazania kontroli nad CPK w zamian za finansowanie zewnętrznemu inwestorowi - mówił minister Wild zastrzegając, że decyzje w tej sprawie podejmie rząd.
Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przypomniał, że europejskie modele realizacji tych inwestycji są oparte na inwestorach biznesowych, którzy po ustalonym terminie przekazują lotnisko w ręce państwa.
- Tak budowane jest nowe lotnisko w Stambule do obsługi 90 mln pasażerów – powiedział Samson. – Sprzyja temu okoliczność, że inwestor pochodzi z Turcji.
Część debaty poświęcona była szukaniu odpowiedzi na pytanie, jaka będzie przyszłość Lotniska Chopina i Modlina oraz niektórych portów regionalnych, leżących w centrum kraju (Łódź, Radom). W zasadzie nie udzielono jednoznacznej odpowiedzi wskazując na szereg uwarunkowań oraz ostateczne analizy pełnomocnika rządu ds. CPK.
Mikołaj Wild objął funkcję pełnomocnika rządu ds. CPK, umiejscowioną przy premierze, w ubiegłym tygodniu. Pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego uczestniczył w sesji "Centralny Port Komunikacyjny. Nowy węzeł transportowy Europy".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Pierwsze szczegóły budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na EEC