XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pierwsze szczegóły budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na EEC

Pierwsze szczegóły budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na EEC
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Musimy szybko wystartować jego realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, aby projekt mógł być w ciągu 10 lat ukończony. Taki termin jest realny - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. jego budowy.

Wśród najbliższych zadań, które stają przed nowo powołanym pełnomocnikiem rządu, Wild wymienia przygotowanie podstawowych dokumentów, tj. projektów, aktów normatywnych i projektów zmiany dokumentów rządowych strategii transportu Największym wyzwaniem będzie opracowanie dokumentów uwarunkowań środowiskowych przyszłej inwestycji.

Jak zgadzali się uczestnicy debaty, budowa portu powinna mieć charakter modułowy. Na początku mogłoby ono mieć zdolność obsługi 50 mln pasażerów rocznie, a w miarę dalszego rozwoju rynku – zostać rozbudowywane do zdolności przekraczających 100 mln pasażerów rocznie.

Równolegle z tym pierwszym etapem miały być realizowane kompleksowe inwestycje, wokół CPK, w tym dla potrzeb rozwoju przewozów cargo lotniczego oraz budowa linii kolejowej i drogowej.

W szczególności istotne są analizy i plany połączenia CPK z największymi aglomeracjami, z których dojazd nie przekraczałby ok. 2 godzin (dla Szczecina – będzie to dłuższy czas). Takie czasy przejazdu mają zapewnić nowego kształtu koleje.

- Do dyskusji i analiz należy to, czy ich rozwój oprzemy na modernizowanych liniach kolejowych i obsłudze pociągami typu Intercity lub Premium, czy ewentualnie linii kolei dużych prędkości – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Zdaniem Pawła Borysa, prezesa zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju, sfinansowanie takiego projektu nie powinno nastręczać dużego problemu w warunkach relatywnie taniego pieniądza na rynku bankowym. Inną kwestią jest model realizacji inwestycji.

Zobacz także: Paweł Borys, prezes PFR: Centralny Port Lotniczy ma wymiar ogólnogospodarczy

- Jest też kilka innych fundamentalnych aspektów, jak kwestie własności gruntów czy możliwego przekazania kontroli nad CPK w zamian za finansowanie zewnętrznemu inwestorowi - mówił minister Wild zastrzegając, że decyzje w tej sprawie podejmie rząd.

Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przypomniał, że europejskie modele realizacji tych inwestycji są oparte na inwestorach biznesowych, którzy po ustalonym terminie przekazują lotnisko w ręce państwa.

- Tak budowane jest nowe lotnisko w Stambule do obsługi 90 mln pasażerów – powiedział Samson. – Sprzyja temu okoliczność, że inwestor pochodzi z Turcji.

Część debaty poświęcona była szukaniu odpowiedzi na pytanie, jaka będzie przyszłość Lotniska Chopina i Modlina oraz niektórych portów regionalnych, leżących w centrum kraju (Łódź, Radom). W zasadzie nie udzielono jednoznacznej odpowiedzi wskazując na szereg uwarunkowań oraz ostateczne analizy pełnomocnika rządu ds. CPK.

Mikołaj Wild objął funkcję pełnomocnika rządu ds. CPK, umiejscowioną przy premierze, w ubiegłym tygodniu. Pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego uczestniczył w sesji "Centralny Port Komunikacyjny. Nowy węzeł transportowy Europy".

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwsze szczegóły budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na EEC

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!