Jeszcze przed zakończeniem postępowania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, wyjaśniającej okoliczności wypadku 3 marca k. Szczekocin, prezes Urzędu Transportu Kolejowego przesłał właśnie do zainteresowanych zarządów infrastruktury i przewoźników kolejowych zalecenia, które mają zwiększyć bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Chodzi o wprowadzenie obowiązku oświetlenia czoła pociągu (lub innego pojazdu kolejowego) sygnałem Pc2 (dwa białe i jedno czerwone), gdy jedzie on torem w kierunku przeciwnym do zasadniczego, niezależnie od rodzaju zastosowanej blokady liniowej. Zarządcy infrastruktury mają też opracować wskaźnik, ustawiany na granicy posterunku zapowiadawczego i szlaku przy torze. Ma on informować, że pojazd kolejowy wyjeżdżając z z tego posterunku jedzie do następnego posterunku po torze przeciwnym do zasadniczego i może kontynuować jazdę wyłącznie na podstawie sygnału na semaforze (znak W-24 lub rozkaz „N”).