Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwszy pociąg towarowy z Wielkiej Brytanii dotarł do Chin

Autor: PAP
29-04-2017 09:01
Pierwszy pociąg towarowy z Wielkiej Brytanii dotarł do Chin
Fot. Fotolia

Po prawie trzech tygodniach pierwszy pociąg towarowy z Wielkiej Brytanii do Chin dotarł w sobotę do celu podróży, miasta Yiwu na wschodzie kraju. Stanowi to element chińskiej inicjatywy gospodarczej "Pasa i Szlaku".

Pociąg, który 10 kwietnia wyruszył z podlondyńskiego Stanford-Le-Hope, w sobotę ok. godz. 9.30 miejscowego czasu (godz. 3.30 czasu polskiego) wjechał na dworzec w Yiwu, 2-milionowym mieście położonym na południe od Szanghaju.
Trasa wiodła przez Francję, Belgię, Niemcy, Polskę, Białoruś, Rosję i Kazachstan, a pociąg pokonywał ją prawie trzy tygodnie, dwa dni dłużej niż planowano. Trasa Londyn-Yiwu liczy 12 tys. km i jest drugą co do długości po połączeniu Madryt-Yiwu, które zainaugurowano w 2014 roku.

Pierwszy pociąg z Chin do Wielkiej Brytanii przybył w połowie stycznia br. Dzięki połączeniu Londyn stał się 15. europejskim miastem, z którego można się bezpośrednio dostać koleją do Chin.

W kontenerach, które dotarły do Yiwu, znajdują się m.in. whisky, napoje bezalkoholowe, preparaty witaminowe, odżywki dla dzieci oraz leki, którymi Wielka Brytania chciałaby zbudować swoją konkurencyjną pozycję w handlu z Chinami po opuszczeniu Unii Europejskiej.

Według władz Yiwu pociąg liczył 88 kontenerów. Agencja AFP zauważa, że jest to o wiele mniej niż mógłby pomieścić frachtowiec - 10-20 tys. Pociąg pokonuje jednak trasę o wiele szybciej niż wymagałby transport drogą morską, co otwiera możliwość eksportu produktów rolno-spożywczych do Chin.

Działania te stanowią element inicjatywy gospodarczej "Pasa i Szlaku", którą w 2013 roku zainicjował prezydent Chin Xi Jinping, licząc na umocnienie stosunków handlowych Państwa Środka z tradycyjnymi klientami. Chodzi o reaktywację dawnej handlowej drogi wiodącej z Chin do Europy, która z końcem średniowiecza i rozrostem imperium tureckiego straciła na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę.

Najpewniej pociągi będą bardziej wypełnione na trasie z Chin do Europy, z powodu brak równowagi handlowej między tymi gospodarkami - przewiduje szefowa ośrodka studiów nad Rosją, Europą i Azją (CREAS) w Brukseli Theresa Fallon. Jej zdaniem grozi to tym, że będzie to "Jedwabny Szlak w jedną stronę".

"Nie ma w tym nic nowego, gdyż międzykontynentalne połączenia kolejowe (łączące Pekin i Europę) istniały już sto lat temu" - dodała. Chodzi o "inteligentny chwyt marketingowy" twórców ambitnego chińskiego projektu Nowego Jedwabnego Szlaku - uważa Fallon.

"Pociąg wydaje się bardziej praktyczny, mniej uzależniony od warunków klimatycznych niż statek. Jednak na razie trudno przewidywać, jakie przyniesie to korzyści gospodarcze" - przyznaje He Tianjie z uniwersytetu w Oksfordzie.

Fallon dodaje, że "wiele kosztów jest ukrywanych", np. koszty ochraniania pociągu czy utrzymania torów. Wskazała też na wyzwania logistyczne, np. konieczność przeniesienia kontenerów do innych wagonów na granicy z Białorusią ze względu na inną szerokość torów w krajach byłego ZSRR.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP