Piesze przejście granicy z Ukrainą w Dołhobyczowie zdało egzamin

Piesze przejście granicy z Ukrainą w Dołhobyczowie zdało egzamin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Odprawa graniczna dla pieszych i rowerzystów na przejściu z Ukrainą w Dołhobyczowie (Lubelskie) będzie kontynuowana - poinformował w czwartek Lubelski Urząd Wojewódzki. Od lipca w obu kierunkach odpraw pieszych i rowerzystów było tu łącznie ok. 50 tys.

Odprawa dla pieszych i rowerzystów w Dołhobyczowie została uruchomiona pilotażowo na okres od 1 lipca do końca roku 2015. Jak podał Lubelski Urząd Wojewódzki, na mocy porozumienia Komendanta Głównego Straży Granicznej i służb granicznych Ukrainy pilotaż ten będzie kontynuowany do końca czerwca 2016 r.

"Zabiegałem o kontynuację tego pilotażu, ponieważ taka była wola mieszkańców i samorządów. Takie przedsięwzięcie to szansa na ożywienie kontaktów między mieszkańcami przygranicznych terenów, powstają placówki handlowe, wypożyczalnie rowerów, a organy samorządowe i rządowe Ukrainy planują rozbudowę infrastruktury drogowej" - podkreślił wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Przekroczenie granicy z Ukrainą pieszo lub na rowerze jest na terenie województwa lubelskiego możliwe tylko na przejściu w Dołhobyczowie, gdzie wyznaczono oddzielne pasy dla ruchu pieszo - rowerowego. (Taka możliwość jest jeszcze na przejściu w Medyce w woj. podkarpackim).

W ciągu pięciu miesięcy (lipiec - listopad) w Dołhobyczowie na kierunku wyjściowym, z Polski odprawiono ponad 12 tys. podróżnych, na kierunku wejściowym, do Polski - ponad 30 tys. osób. Tylko w listopadzie na obu kierunkach służby graniczne zanotowały ponad 10 tys. odpraw pieszych i rowerzystów.

Popularność przekraczania granicy pieszo lub rowerem systematycznie rosła. "Początkowo tych odpraw było stosunkowo mało, poniżej stu na dobę łącznie w obu kierunkach. Z czasem liczba odprawianych pieszych i rowerzystów wzrastała, do 200 a nawet 300 łącznie na dobę, na obu kierunkach" - powiedział PAP rzecznik Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej Dariusz Sienicki.

Podróżni, którzy korzystali z tej formy przekraczania granicy, udawali się na zakupy w przygranicznych miejscowościach lub na wycieczki turystyczne m.in. w okolice urokliwych zakątków przygranicznych terenów wokół rzeki Bug.

"Uważamy, że piesze przejście graniczne powinno w tym miejscu pozostać. Przejście cieszyło się dużym zainteresowaniem zwłaszcza w miesiącach letnich, kiedy wiele osób skorzystało z okazji, by odwiedzić na rowerze lub pieszo sąsiedni kraj, często po raz pierwszy w życiu" - powiedział Jakub Łoginow koordynator inicjatywy społecznej "Piesze przejścia graniczne", skupiającej m.in. środowiska rowerowe, która zabiega o uruchamianie takich przejść na wschodniej granicy Polski.

"Liczymy również na zorganizowanie podobnego eksperymentu, czyli wydzielenie pieszego korytarza z zastosowaniem przenośnych elementów, na przejściu w Budomierzu (Podkarpackie), gdzie jest taka możliwość, oraz na uruchomienie stałego pieszego przejścia granicznego w Hrebennem (Lubelskie), bo tam jest ono najbardziej potrzebne" - zaznaczył Łoginow.

Granicę Polski z Ukrainą na większości przejść można przekroczyć tylko jadąc samochodem lub pociągiem, a zakaz ruchu pieszego wynika z braku odpowiedniej infrastruktury.

Drogowe przejście graniczne Dołhobyczów-Uhrynów, zostało uruchomione w 2014 r. Powstało, aby odciążyć sąsiednie drogowe przejścia na Ukrainę w Hrebennem i Zosinie, z których korzysta wielu podróżnych udających się do Lwowa. Przejście położone jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 844 prowadzącej do Chełma i Hrubieszowa; po stronie ukraińskiej najbliższym miastem, oddalonym ok. 20 km od granicy, jest Sokal.

Przejście jest przeznaczone dla samochodów osobowych, autobusów oraz busów i samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. Ma po siedem pasów odpraw po stronie wyjazdowej i wjazdowej, jego zakładana przepustowość wynosi 4 tys. samochodów i 30 autobusów na dobę. W przyszłości przewidziana jest rozbudowa przejścia o część towarową.

Budowa przejścia i jego wyposażenie kosztowało ponad 147 mln zł. Blisko 124 mln zł wydatkowano z rządowego "Programu Rozwoju Infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013", ponad 22 mln zł pochodziło z unijnego "Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina" i przeszło 1 mln zł z budżetu państwa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Piesze przejście granicy z Ukrainą w Dołhobyczowie zdało egzamin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!