PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Piloci LOT żalą się na poziom wynagrodzeń

Autor: Puls Biznesu
12-08-2008 06:30

Zarabiamy za mało - mówią kluczowi pracownicy przewoźnika. Ich żądania będą kosztować spółkę 15 mln zł rocznie.

PLL LOT, które w pierwszym półroczu zanotowały 130 mln zł straty, może sparaliżować strajk pilotów. Ci ostatni po publikacji „PB” żywo zareagowali na informacje o zarobkach i negocjowanych podwyżkach. Oczywiście zastrzegając anonimowość.
— Czujemy się oszukani. Układ zbiorowy pochodzi z 1993 r. Od tego czasu nie było urynkowienia płac. Nasi koledzy na Zachodzie zarabiają kilkakrotnie więcej — mówi jeden z pilotów.

Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych domaga się 30-procentowych podwyżek (około 15 mln zł rocznie) w podstawie zarobków dla wszystkich tzw. kategorii wagowych samolotów. Przypomnijmy, że wysokość pensji zależy głównie od przynależności do jednej z czterech kategorii i wysługi lat. Najmniej zarabiają początkujący piloci najmniejszych jednostek (około 9,2 tys. brutto w podstawie) - czytamy w "Pulsie Biznesu".

— Każdy pilot otrzymuje stałą pensję. Jeżeli przekroczy 67 godzin tygodniowo, wzrasta ona o 1 proc. System prowadzi więc do wielu patologii. Najwięcej zarabiają piloci dużych jednostek, którzy wykonując długie loty szybciej przekraczają próg 67 godzin. W ten sposób mogą zarabiać grubo ponad 40 tys. zł brutto — mówi jeden z pilotów.

Dużo lepsze zarobki (o 15-20 proc.), mimo gorszej kondycji przewoźnika, mieli piloci Centralwings, spółki zależnej LOT. W gorszej sytuacji znaleźli się za to piloci innej spółki zależnej — Eurolotu, gdzie zarobki były o 15-20 proc. niższe. Tu problemem było nawet zaliczenie stażu pracy przy wcielaniu spółki do grupy LOT.

W samym związku zawodowym doszło jednak do rozdźwięku między grupą zwolenników reformy polegającej na eliminacji lub co najmniej okrojeniu do dwóch kategorii wagowych samolotów (z podwyżkami 5-10 proc.) i zwolenników podziału, domagających się 30-procentowych podwyżek dla wszystkich. Wygrała druga opcja.

Młodzi piloci żalą się, że od i tak małych pensji, co miesiąc, przez 6 lat potrąca się około 1 tys. zł miesięcznie za szkolenia (w sumie około 20 tys. euro).

— Tego nie ma w żadnej innej linii. W ten sposób pracodawca wiąże pracownika na kilka lat. Nic dziwnego, że w ciągu ostatnich 3 lat część pilotów opuściła LOT — dodają.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 490 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 995 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP