Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Piotr Stomma, MIB: będą korekty w planach inwestycji kolejowych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-03-2016 06:39
Piotr Stomma, MIB: będą korekty w planach inwestycji kolejowych

Trzeba się spodziewać korekty Krajowego Programu Polejowego do 2023 roku - mówi Piotr Stomma, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa

Fot. mat. pras. PKP PLK

Zły system monitoringu realizacji zadań inwestycyjnych jest powodem, że PKP PLK nie ma dobrej informacji o ich stanie i trzeba będzie korygować plany na 2016 rok, podobnie jak Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku - powiedział w rozmowie z wnp.pl Piotr Stomma, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Z czego wynika tak duża różnica w deklaracjach byłego zarządu PKP PLK o wielkości zamówień zakładanych na 2016 rok inwestycji kolejowych, a obecnych szacunków?

- Trzy lata temu w spółce ustalono taki system monitoringu realizacji inwestycji, szczególnie stanu ich przygotowania, który generuje różne błędy na poszczególnych szczeblach, a które z kolei się kumulują. Na szczeblu kierownictwa obraz ten okazał się już nieadekwatny do realiów. Niestety, autorzy czy użytkownicy tego systemu w ostatnich dwóch latach nie skorygowali błędów lub nie byli zainteresowani w zmianie systemu.

Dlatego firma nie ma nadal dobrej informacji o jednej z dwu kluczowych elementów swojej działalności.

Patrz: A. Adamczyk: w 2016 r. duża zapaść na rynku infrastruktury kolejowej

Skąd wiadomo o tych rozbieżnościach?

- Dokonaliśmy wstępnego przeglądu stanu projektów inwestycyjnych. Pełen przegląd, np. zlecany specjalistycznej firmie zewnętrznej, jest bardzo czasochłonny i kosztowny. Ale ze względu na opóźnienie realizacji procesów inwestycyjnych przez PLK, nie możemy wstrzymywać go dodatkowo i musimy działać w warunkach niepełnego obrazu.

Nie da się już w tym roku zmniejszyć luki inwestycyjnej?

- Takie próby są oczywiście podejmowane, na zasadzie działań nadzwyczajnych – np. zakupu materiałów, które posłużą inwestorom w późniejszym okresie. Myślimy też nad uruchomieniem szerszego programu modernizacji i rewitalizacji, co wymaga trudnych dyskusji z Komisją Europejską, bowiem sceptycznie odnosi się ona w takich przypadkach oceniając, że prace te mają pewien wpływ na środowisko naturalne.

Ponadto, są to „znaczone” środki, przeznaczone na konkretne zadania i zmiana ich wydatkowania wymusza dyskusję w łonie rządu o zmianie priorytetów ze względu na potrzeby certyfikacji środków.

Będą zatem korekty w inwestycjach PLK?

- Nie tylko. Trzeba się spodziewać korekty Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Został on przecież opracowany w oparciu o inną ocenę stanu przygotowania PLK do realizacji zadań, według danych z połowy ub. roku, także z uwzględnieniem uwarunkowań finansowania.

Korektę tę opublikujemy w połowie roku. Te działania nie oznaczają zarazem wstrzymania realnych procesów i bieżących inwestycji kolejowych.

Ale raczej nie ma pomysłów, żeby przesunąć część środków z inwestycji kolejowych na inwestycje drogowe...?

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 854 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 311 479 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 774 002 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP