PKP: 9,4 mld EUR inwestycji kolejowychdo 2012 r.

PKP: 9,4 mld EUR inwestycji kolejowychdo 2012 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wielkość nakładów inwestycyjnych na linie kolejowe, dworce i tabor ma wynieść do 2012 roku 9,4 mld euro, podała grupa PKP w czwartek. Finansowanie ma pochodzić ze środków unijnych, PKP, budżetu państwa i prywatnych.

PKP podały, że najwięcej środków pochłonie modernizacja i budowa linii kolejowych, szacowana na 6,7 mld euro. Na dworce kolejowe ma zostać przeznaczone 1,5 mld euro, a na tabor 1,2 mld euro.

PKP podały, że od 2007 do końca 2008 roku Grupa PKP zmodernizuje blisko 500 km z zaplanowanych 1600 kilometrów torów dróg kolejowych.

Plany modernizacyjne PKP Polskich Linii Kolejowych obejmują m.in. następujące trasy: Warszawa - Gdańsk - modernizacja 350 km linii (100% całej trasy), Warszawa - Poznań - modernizacja 123 km linii, (41% trasy), Poznań - Wrocław - modernizacja 162 km linii, (100% całej trasy), Wrocław - Kraków -modernizacja 203 km linii, (76% całej trasy), Rzeszów - granica państwa - modernizacja 100 km linii, (100% całej trasy) oraz kolejowe połączenia z portami lotniczymi (Balice, Pyrzowice, Okęcie).

W ramach modernizacji linii kolejowych związanej z Euro 2012 w 2007 r. zrealizowano 299,7 km torów, podały PKP. W 2008 r. przewiduje się zrealizować prace modernizacyjne na 180 km torów.

"Trwają również przygotowania do modernizacji 56 pociągów i 380 wagonów dla pasażerów - kibiców Euro 2012 oraz budowy nowych i modernizacji największych dworców kolejowych" - czytamy w komunikacie.

PKP Intercity planuje, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zrealizować program modernizacji taboru, który przewiduje m.in. zakup 20 szt. pociągów zespolonych wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h, zakup 36 szt. elektrycznych zespołów dalekobieżnych dostosowanych do prędkości 160 km/h i modernizację 380 szt. wagonów osobowych.

"Koszt wykonania tego programu wyniesie ok. 723 mln euro, z tego ze środków POIŚ zostanie przeznaczonych ok. 360 mln euro"- podała firma.

Ze środków własnych i kredytów spółka PKP Intercity planuje sfinansować zakup i modernizację taboru dla obsługi segmentu przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w zakresie zakładającym zakup 10 lokomotyw wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h, zakup 30 wagonów dostosowanych do prędkości 300 km/h, modernizację 310 wagonów dostosowanych do prędkości 160 - 200 km/h). Na wymienione inwestycje w tabor zostanie przeznaczonych łącznie ok. 200 mln euro.

PKP poinformowała, że pierwszych inwestorów do budowy największych nowych dworców wybierze już w tym roku.

Inwestycjami, które zostaną zrealizowane tylko ze środków własnych PKP, ewentualnie będą współfinansowane ze środków publicznych są m.in. Warszawa Centralna, Kraków Główny, Wrocław Główny.

Dworce planowane do modernizacji ze środków własnych PKP to Gdańsk Główny i Gdynia Główna Osobowa. Natomiast Inwestycje planowane do przeprowadzenia z partnerem (inwestorem) zewnętrznym to Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Katowice, Sopot i Poznań Główny.

"Poza dworcami przewidzianymi do modernizacji w ramach Euro 2012, PKP planuje również inwestycje na dworcach Warszawa Gdańska, Łódź Fabryczna i Szczecin" - głosi też komunikat.

Według wstępnych danych przed audytem, grupa PKP miała w 2007 roku wynik na poziomie "zero plus", co było zgodne z planem, a na 2008 roku firma także planuje wynik "zero plus".

W 2006 roku grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł z 710 mln zł straty rok wcześniej. Przychody wyniosły wówczas 11.400 mln zł, a koszty - 11.627 mln zł.

Swoje wyniki w 2006 roku poprawiły wszystkie spółki Grupy PKP, a w największym stopniu spółka PKP Przewozy Regionalne - o 420 mln zł.

Siedem firm przyniosło w 2006 roku zyski: PKP Intercity - 30 mln zł zysku, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście - 1,9 mln zł, PKP WKD - 0,2 mln zł, PKP CARGO - 53 mln zł, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa - 65 mln zł, PKP Energetyka - 25 mln zł, PKP Informatyka - 1,9 mln zł.

Natomiast trzy spółki miały w 2006 roku ujemny wynik finansowy. PKP Przewozy Regionalne miały 227 mln zł straty, Telekomunikacja Kolejowa - 16 mln zł, zaś PKP Polskie Linie Kolejowe - 74 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!