PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP blokuje zmiany, nie będzie nowych przewoźników

Autor: Gazeta Prawna
12-02-2009 06:20
PKP blokuje zmiany, nie będzie nowych przewoźników

Spółka-matka PKP nie chce oddać jednego z najcenniejszych aktywów - Polskich Linii Kolejowych - blokuje dalsze reformy w grupie. PLK, które zarządzają torami, nie mogą na razie liczyć na samodzielność.

PKP PLK zarządza i modernizuje infrastrukturę kolejowąPKP PLK zarządza i modernizuje infrastrukturę kolejową - przypomina "Gazeta Prawna".
Ministerstwo Infrastruktury chce wyłączenia PKP PLK ze struktur grupy i podporządkowania jej bezpośrednio sobie. Prace nad przygotowaniem pakietu zmian w ustawach miały ruszyć z początkiem roku, a pod koniec marca miały być już znane główne założenia reformy. Terapia szokowa, której zwolennikiem jest Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zakładała przejęcie przez resort kontroli nad spółką już 1 stycznia 2010 r.

Jak jednak dowiaduje się "Gazeta Prawna", ustalony harmonogram legł w gruzach, a prace utknęły w miejscu. Prezes spółki-matki w grupie PKP, Andrzej Wach, forsuje bowiem pomysł, by akcjami PKP PLK spłacić sięgające jeszcze lat 90. 5 mld zł długów PKP wobec Skarbu Państwa.

- Stoję na czele spółki handlowej i muszę jak najlepiej dbać o jej interesy - tłumaczy Andrzej Wach. Według ustaleń "Gazety Prawnej" na taki wariant zgody nie wyraził minister finansów, Jacek Rostowski, który wolałby otrzymywać od kolejarzy gotówkę - PKP na obsługę długu przeznacza kilkaset milionów złotych rocznie. Pismo w tej sprawie trafiło wczoraj na biurko ministra Grabarczyka i jego zastępcy Juliusza Engelhardta, odpowiedzialnego za transport kolejowy. Minister Engelhardt zapewnił jednak, że teraz rozpatrywane będą inne sposoby wydzielenia PKP PLK.

Wyodrębnienie spółki budującej tory i zarządzającej infrastrukturą kolejową to jeden z elementów reformy. Ma ona przynieść korzyści przewoźnikom kolejowym, także prywatnym, a nie tylko tym związanym lub wywodzącym się historycznie z grupy PKP, jak przekazane samorządom PKP Przewozy Regionalne. Spółkę przestałyby również obciążać fatalne wyniki przewoźnika PKP Cargo, który zalega z opłatami za korzystanie z torów. Cargo w połowie roku może nawet utracić płynność finansową. Samodzielne działanie miałoby też przyczynić się do sprawniejszego wykorzystania funduszy unijnych na budowę i modernizację torów.

- Reforma w sektorze kolejowym stanęła pod znakiem zapytania. Takie przeciąganie może grozić zawałem inwestycji i przepadnięciem gigantycznych dotacji z Unii Europejskiej - ocenia Adrian Furgalski, dyrektor z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP