PKP blokuje zmiany, nie będzie nowych przewoźników

PKP blokuje zmiany, nie będzie nowych przewoźników
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka-matka PKP nie chce oddać jednego z najcenniejszych aktywów - Polskich Linii Kolejowych - blokuje dalsze reformy w grupie. PLK, które zarządzają torami, nie mogą na razie liczyć na samodzielność.

PKP PLK zarządza i modernizuje infrastrukturę kolejowąPKP PLK zarządza i modernizuje infrastrukturę kolejową - przypomina "Gazeta Prawna".

Ministerstwo Infrastruktury chce wyłączenia PKP PLK ze struktur grupy i podporządkowania jej bezpośrednio sobie. Prace nad przygotowaniem pakietu zmian w ustawach miały ruszyć z początkiem roku, a pod koniec marca miały być już znane główne założenia reformy. Terapia szokowa, której zwolennikiem jest Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, zakładała przejęcie przez resort kontroli nad spółką już 1 stycznia 2010 r.

Jak jednak dowiaduje się "Gazeta Prawna", ustalony harmonogram legł w gruzach, a prace utknęły w miejscu. Prezes spółki-matki w grupie PKP, Andrzej Wach, forsuje bowiem pomysł, by akcjami PKP PLK spłacić sięgające jeszcze lat 90. 5 mld zł długów PKP wobec Skarbu Państwa.

- Stoję na czele spółki handlowej i muszę jak najlepiej dbać o jej interesy - tłumaczy Andrzej Wach. Według ustaleń "Gazety Prawnej" na taki wariant zgody nie wyraził minister finansów, Jacek Rostowski, który wolałby otrzymywać od kolejarzy gotówkę - PKP na obsługę długu przeznacza kilkaset milionów złotych rocznie. Pismo w tej sprawie trafiło wczoraj na biurko ministra Grabarczyka i jego zastępcy Juliusza Engelhardta, odpowiedzialnego za transport kolejowy. Minister Engelhardt zapewnił jednak, że teraz rozpatrywane będą inne sposoby wydzielenia PKP PLK.

Wyodrębnienie spółki budującej tory i zarządzającej infrastrukturą kolejową to jeden z elementów reformy. Ma ona przynieść korzyści przewoźnikom kolejowym, także prywatnym, a nie tylko tym związanym lub wywodzącym się historycznie z grupy PKP, jak przekazane samorządom PKP Przewozy Regionalne. Spółkę przestałyby również obciążać fatalne wyniki przewoźnika PKP Cargo, który zalega z opłatami za korzystanie z torów. Cargo w połowie roku może nawet utracić płynność finansową. Samodzielne działanie miałoby też przyczynić się do sprawniejszego wykorzystania funduszy unijnych na budowę i modernizację torów.

- Reforma w sektorze kolejowym stanęła pod znakiem zapytania. Takie przeciąganie może grozić zawałem inwestycji i przepadnięciem gigantycznych dotacji z Unii Europejskiej - ocenia Adrian Furgalski, dyrektor z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jego zdaniem w tej sytuacji spółka powinna jak najszybciej zacząć restrukturyzację.

- Są możliwości na nawet 500-700 mln zł oszczędności. Te pieniądze plus zapisane na ten rok 800 mln zł pozwoliłyby PLK dbać o kolejową infrastrukturę nawet bez wydzielenia z PKP - mówi Adrian Furgalski.

Reforma PKP to korzyść także dla pasażerów, bo odchudzona i lepiej zarządzana spółka PLK mogłaby obniżyć stawki dostępu do torów dla przewoźników pasażerskich, a to przełożyłoby się pozytywnie na ceny biletów. Mogłoby też zaowocować pojawieniem się nowych przewoźników. Na razie nie zanosi się na to.

- Jeśli wyłączenie PLK z Grupy ma nastąpić, to musi być dobrze przygotowane. Zanim to nastąpi, muszą być rozstrzygnięte wszystkie problemy, jakie są po drodze - napisał w odpowiedzi na pytania nowy prezes PKP PLK Andrzej Szafrański.

Najważniejszy z nich to niedokończona restrukturyzacja PKP z 2000 roku. Zgodnie z nią linie kolejowe są własnością PLK, ale grunty, po których biegną tory, należą do PKP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP blokuje zmiany, nie będzie nowych przewoźników

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!