PKP Cargo pociągnie za sobą PESĘ?

PKP Cargo pociągnie za sobą PESĘ?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Cargo może pociągnąć za sobą bydgoską PESĘ. Dyrekcja firmy nie wyklucza grupowych zwolnień, ale wciąż upatruje ratunku w nowych kontraktach eksportowych.

Kondycja PKP Cargo pogarszała się od lat, ale ostatecznie dobił ją światowy kryzys gospodarczy - pisze "Gazeta Wyborcza". Ubiegły rok spółka zakończyła ze stratą ponad 250 mln zł, a spóźniony plan restrukturyzacji nie daje wielkich nadziei na uniknięcie upadłości. Tymczasem to właśnie PKP Cargo jest jednym z największych kontrahentów PESY. A to oznacza, że problemy kolejowego molocha są problemami bydgoskiej spółki. W tym roku PESA miała wyremontować dla tego przewoźnika kilkadziesiąt lokomotyw, ale wobec jego finansowej zapaści nie ma już praktycznie szans na realizację tych kontraktów. Pod znakiem zapytania stanęły także zamówienia dla PKP Intercity.

Zarząd PESY nie ukrywa, że kłopoty Polskich Kolei Państwowych to dla spółki poważne zagrożenie. - 30 procent zaplanowanych na ten rok zamówień to kontrakty z firmami z grupy PKP. Jej trudna sytuacja niestety odbije się na nas - przyznał prezes firmy Tomasz Zaboklicki.

Spadek zamówień oznacza dla PESY realną perspektywę redukcji zatrudnienia, jednak szefowie spółki na razie nie przygotowują jeszcze listy pracowników do zwolnienia.

- Przyszłość PKP Cargo cały czas jeszcze się waży, więc nie chcę prognozować, czy ostatecznie dojdzie do zwolnień, ani ich ewentualnej skali - zastrzega prezes Zaboklicki.

Zarząd cały czas szuka alternatywnych zamówień dla zagrożonych kontraktów z PKP. Największe nadzieje pokłada w zagranicznych rynkach. Już teraz w Bydgoszczy powstają pociągi dla ukraińskich i włoskich kolei. PESA nie zamierza na nich poprzestać i szykuje się to podboju kolejnych krajów, głównie w Europie Zachodniej.

Prezes Zaboklicki zapewnia, że mimo kłopotów spowodowanych zapaścią PKP Cargo, przyszłość PESY nie jest zagrożona. - Wciąż mamy duży pakiet pewnych zamówień od samorządów na budowę pociągów i autobusów szynowych - uspokaja.

Liczba kontraktów może wzrosnąć, bo w tym roku kolejne miasta będą ogłaszały przetargi na zakup tramwajów. PESA jest jednym z największych bydgoskich pracodawców, zatrudnia ponad 2 tys. pracowników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Cargo pociągnie za sobą PESĘ?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!