PKP Cargo walczy o tranzyt z Chin

PKP Cargo walczy o tranzyt z Chin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska rozmawia z Rosjanami i Niemcami o powołaniu wspólnej spółki kolejowej. Miałaby ona zająć się przewozami tranzytowymi przez nasz kraj. W środę ma się odbyć spotkanie władz PKP z Deutsche Bahn.

Prowadzimy rozmowy na temat wspólnego przedsięwzięcia, czyli powołania spółki z narodowymi kolejami rosyjskimi i niemieckimi - mówi "Rzeczpospolitej" Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.

- Po liberalizacji rynku towarowych przewozów kolejowych na nasze tory mogą wchodzić dowolne firmy, a PKP Cargo musi zmienić politykę współpracy z kolejami zagranicznymi. Chcemy współpracować zarówno z tymi zza wschodniej granicy, jak i zza zachodniej - dodaje. Rozmowy zaczęły się jeszcze pod koniec zeszłego roku. Jeżeli uda się je pomyślnie zakończyć, Polska dołączy do wartego miliardy euro biznesu przewozów tranzytowych.

Bliżej jest powołanie wraz z kolejami niemieckimi, rosyjskimi i białoruskimi spółki ułatwiającej organizowanie przewozów. - Cała sprawa jest już na finiszu, wspólny podmiot praktycznie został już zawiązany - mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. - Spółka będzie zajmować się m.in. organizowaniem przewozów z Niemiec do Rosji i odwrotnie, uwalniając klienta od wszelkich czynności formalnych i technicznych wykonywanych przez cztery koleje na drodze przewozu, a także przygotowywaniem na użytek swojej działalności odpowiednich analiz i ekspertyz - wyjaśnia Balczun. Na jej bazie mogłaby powstać spółka przewozowa.

Nasze rozmowy z sąsiadami to efekt wcześniejszych zapowiedzi szefów kolei niemieckich i rosyjskich, którzy wspominali o pomyśle powołania wspólnej spółki, tyle że bez naszego udziału. Miałaby się ona zająć transportem towarów z Chin i Rosji do krajów Unii przez Polskę.

Władimir Jakunin, prezes Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD), powiedział agencji Interfax, że podpisał już porozumienie z Niemcami, dotyczące zakupu jednego z polskich przewoźników prywatnych. Szef kolei niemieckich przyznał się z kolei do starań o założenie w naszym kraju zupełnie nowej firmy. Liczy, że taka spółka otrzyma zezwolenie na działalność w Polsce w najbliższym czasie.

Czy działania Rosjan i Niemców są próbą wyjścia przed szereg, czy świadomą próbą ominięcia nas jako partnerów biznesowych, okaże się na środowym spotkaniu. Negocjacje łatwe nie są. - Jesteśmy jedną z największych towarowych kolei w Europie, chcemy na rynku zająć dobre miejsce - wyjaśnia prezes Balczun. - W tej chwili powstaje "most kolejowy" z Chin do Europy, który będzie alternatywą dla transportu morskiego. Jak dodaje, jeżeli PKP Cargo zostanie pominięta w rosyjsko-niemieckim biznesie, nie zniknie z rynku. Tak czy inaczej towary będą transportowane przez Polskę, a jedna spółka nie zmonopolizuje rynku, choć może zagarnąć jego sporą część. Zwłaszcza że o ile rynek niemiecki jest zliberalizowany, to po torach rosyjskich zagraniczni przewoźnicy jeździć nie mogą. Towary zostawiają tuż za przejściem granicznym.

Grupa PKP chce też współpracować z Rosjanami, Ukraińcami i Chińczykami, proponując dostęp do linii szerokotorowej LHS od przejścia granicznego w Izow - Hrubieszów do terminalu przeładunkowego Sławków pod Katowicami. - Nawiązanie współpracy wymaga znacznej rozbudowy drugiego terminalu, położonego niedaleko magazynu PKP LHS - Euroterminal - Sławków - mówi Michał Wrzosek, rzecznik grupy PKP. PKP SA - spółka matka grupy chce zainwestować w rozbudowę terminalu, który jest za mały, by obsłużyć prognozowaną liczbę kontenerów. - Na tę inwestycję chcemy przeznaczyć 30 mln zł i kupić 22 proc. akcji właściciela Euroterminalu, czyli Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa - wyjaśnia Wrzosek.

Chińczycy, Rosjanie i Ukraińcy chcą przewozić koleją przez Polskę do Niemiec do 3 mln kontenerów rocznie.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Cargo walczy o tranzyt z Chin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!