XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP Cargo zarobi na powstaniu spółki Eurasia

PKP Cargo zarobi na powstaniu spółki Eurasia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Współpraca czterech narodowych kolei to próba stworzenia mostu kolejowego z Chin do Europy, który będzie alternatywą dla transportu morskiego - pisze "Rzeczpospolita".

- Każdą inicjatywę, która ożywi nasze szlaki kolejowe, trzeba na ślepo popierać i cieszyć się, że Polska zaczyna być graczem w dopiero rozwijającym się biznesie - podsumowuje powołanie nowej spółki Eurasia Rail Logistics Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji Infrastruktury.

- A im więcej przewoźników na naszych torach, tym szybciej zwrócą się pieniądze zainwestowane w ich remont. Powołanie spółki, która ma ułatwić klientom przewozów towarów tranzytem przez Polskę koleją, nie wystarczy do pobudzenia rozwoju transportu kolejowego w Polsce.

- Konieczne są inwestycje w przejścia graniczne i nowe terminale przeładunkowe - mówi Janusz Piechociński. W tym roku PKP Cargo chce przeznaczyć na inwestycje ok. 300 mln zł. PKP SA planuje kupić euroterminal w Sławkowie. Spółka matka grupy chce zainwestować w rozbudowę terminalu, który jest za mały, by obsłużyć prognozowaną liczbę kontenerów. - Na tę inwestycję chcemy przeznaczyć 30 mln zł, kupując 22 proc. akcji właściciela euroterminalu, czyli Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa - wyjaśnia rzecznik PKP SA Michał Wrzosek.

Chińczycy, Rosjanie i Ukraińcy chcą przewozić koleją przez Polskę do Niemiec do 3 mln kontenerów rocznie. Kolejne inwestycje w Polsce planuje też kolej niemiecka. Deutsche Bahn chce wydać na nie 100 mln euro. Niewykluczone, że będą to inwestycje w terminale, stacje przeładunkowe i centra logistyczne. Opłacalność wspólnych inwestycji tego typu analizuje właśnie zespół roboczy powołany przez kolej niemiecką i PKP Cargo.

- Ważne, by nowe terminale były dostępne dla wszystkich przewoźników działających na rynku, tylko to przyczyni się do rzeczywistego rozwoju rynku przewozów koleją - podsumowuje Piechociński.Prywatni przewoźnicy patrzą z odrobiną dystansu na porozumienie czterech kolei narodowych, choć w ożywieniu tego rynku widzą szansę i dla siebie.

- Nie ma dzisiaj przeszkód w rozwijaniu przewozów między tymi czterema spółkami, więc powołanie spółki jest raczej kolejną deklaracją niż rzeczywistą potrzebą - mówi Krzysztof Niemiec, prezes CTL Logistics. Jak dodaje, dla rozwoju tranzytu koleją przez Polskę bardziej efektywnym rozwiązaniem byłoby stwarzanie warunków dla aktywności wszystkich przewoźników. A problemy leżą m.in. po stronie rosyjskiej. Jednym z ważniejszych są znacznie wyższe opłaty pobierane przez Rosjan za transport towarów na przejściach kolejowych niż w portach morskich.

- Zrównanie taryf umożliwiłoby zwiększenie przewozów kolejami do Europy Zachodniej, ale stałoby w sprzeczności z jednym z celów gospodarki rosyjskiej stanowiących, że 85 proc. wymiany towarowej z Europą Zachodnią powinno przechodzić przez rosyjskie porty - podsumowuje Krzysztof Niemiec.

Możliwości rozwoju transportu kolejowego są wciąż duże. Na razie jednak rozwija się znacznie wolniej niż transport drogowy. W 2006 r. ilość towarów przewożona drogą samochodową w Polsce wzrosła o 14 proc., a koleją zaledwie o 7 proc. W zeszłym roku transport drogowy znowu się zwiększył dwucyfrowo, a kolejowy - o 2,5 proc. Zgodnie z prognozami w tym roku liczba towarów przewożonych przez spółki kolejowe wzrośnie tylko o 0,5 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Cargo zarobi na powstaniu spółki Eurasia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!