W rozkładzie jazdy na 2008 rok PKP Intercity zwiększy liczbę połączeń z 244 do 266 - poinformowała spółka w środę. Przewoźnik planuje też ofertę publiczną swoich akcji - być może już na przełomie 2008/2009.
W komunikacji międzynarodowej przewoźnik uruchomi m.in. nowe dzienne połączenie z Warszawy i Krakowa do Koszyc i Budapesztu, a także nocne połączenie z Warszawy i Krakowa do Bratysławy i Budapesztu.
Pociąg "Jan Kiepura" zapewni możliwość bezpośredniego dojazdu z Warszawy i Poznania do Amsterdamu, a w podróż do Berlina będzie można udać się dodatkowym pociągiem EuroCity kursującym do stolicy Niemiec z Poznania. Od 9 grudnia rozpocznie kursowanie bezpośredni wagon sypialny z Krakowa i Kielc do Moskwy.
Prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz zadeklarował na konferencji prasowej, że przewoźnik nie zamierza podnosić w przyszłym roku cen swoich usług.
Warsewicz poinformował też, że PKP Intercity planuje emisję akcji o wartości ok. 400 mln zł; nie wykluczył, że akcje zostaną zaoferowane na przełomie 2008 i 2009 roku. Do końca roku spółka ma się przekształcić w spółkę akcyjną (obecnie to spółka z o.o.), a do czerwca przyszłego roku może być gotowy prospekt emisyjny.
Pieniądze z tej emisji zostaną przeznaczone na inwestycje, których wartość ma osiągnąć do końca roku 2010 około 2 mld 740 mln zł. PKP Intercity chce zmodernizować 60 wagonów, zakupić 10 wielosystemowych lokomotyw oraz 30 wagonów konwencjonalnych, zakupić i zmodernizować około 50 wagonów gastronomicznych, kupić 20 składów zespolonych, zbudować zaplecza do obsługi tych składów.
Prezes Warsewicz powiedział, że pieniądze na planowane inwestycje będą pochodzić: z kredytu z EBI (ok. 200 mln zł), ze środków unijnych (ok. 720 mln zł), środków własnych, czyli zysku i amortyzacji w kolejnych czterech latach (ok. 800 mln zł), emisji giełdowej (ok. 400 mln zł) oraz kredytów bankowych i innych instrumentów finansowych, w tym leasingu (ok. 620 mln zł).
W 2006 roku zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a w 2004 roku miała 49,4 mln zł straty.
W maju 2007 roku Ministerstwo Transportu informowało, że sprzedaż przez giełdę części udziałów w PKP Intercity powinna nastąpić najpóźniej w I kwartale 2009 roku, a wartość oferty publicznej spółki może wynieść od 500 mln zł do 1 mld zł, w tym część może stanowić nowa emisja akcji. Na giełdzie mogłoby zostać ulokowane maksymalnie 49 proc. kapitału spółki.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP IC zwiększa liczbę połączeń i idzie na giełdę