XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP Intercity: coraz bliżej kompromisu z KE ws. Pendolino

PKP Intercity: coraz bliżej kompromisu z KE ws. Pendolino
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu kilku tygodni powinny powstać ramy do zawarcia kompromisu z Komisją Europejską co do finansowania zakupu pociągów Pendolino - powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Spółka ma dostać zamówione pociągi w listopadzie 2014 r.

Przewoźnik kupił pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Przewoźnik chce pozyskać połowę pieniędzy na sfinansowanie inwestycji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a resztę - z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Sprawa unijnego dofinansowania jednak się przeciąga. Bruksela ma obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym.

Malinowski nie ujawnił, na czym miałby polegać kompromis z Komisją Europejską. Powiedział tylko, że jest coraz bliżej jego osiągnięcia. "Zbliżamy się do końcowych rozstrzygnięć. Obie strony chcą dojść do porozumienia" - zapewnił prezes.

Wyjaśnił, że do czasu uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej, przewoźnik realizuje płatności na bieżąco. "Dokonujemy płatności na bieżąco, żeby produkcja pociągów była realizowana zgodnie z harmonogramem" - powiedział prezes.

Dodał, że na początku października oglądał produkowane dla PKP Intercity Pendolino w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano. "Pudła wagonów pierwszego pociągu są w trakcie malowania, rozpoczęła się produkcja kolejnego. Myślę, że na przełomie kwietnia, maja pierwszy pociąg będzie już gotowy, a w połowie roku trafi do Polski na testy" - powiedział.

Zanim pociąg przyjedzie do Polski, odbędzie się jego odbiór we Włoszech. Jak wyjaśnił Malinowski, będzie to polegało na tym, że przedstawiciele PKP Intercity dokładnie sprawdzą wszystkie podzespoły i przetestują ich działanie "na sucho" - w warunkach fabrycznych. "Już w Polsce pociąg będzie sprawdzany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, a później na linii, po której docelowo ma jeździć, czyli na trasie Gdańsk-Warszawa-Kraków-Katowice" - powiedział. Chodzi o to, by przetestować działanie systemów awaryjnych pociągu czy sprawdzić drogę hamowania. Komisarze odbiorczy z PKP Intercity na bieżąco nadzorują budowę pociągów.

"Zgodnie z bieżącym harmonogramem wszystkie zamówione pociągi mają być dostarczone pomiędzy majem a listopadem 2014 r." - powiedział Malinowski.

W połowie listopada ruszyła także budowa zaplecza technicznego dla Pendolino w Warszawie. Ma ono być gotowe za rok - jesienią 2013 r.

Docelowo Pendolino mają pokonywać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min., Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min., Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min., z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 50 min. Aby było to możliwe, kolejarze muszą wcześniej skończyć remont linii E65 między Warszawą a Gdańskiem - linia ma być wyremontowana do końca 2014 r., a także zainstalować nowoczesny system sterowania ruchem do końca 2015 r.

Prezes zaznaczył, że pojawienie się Pendolino poprawi komfort podróżowania koleją po Polsce. "Obecnie z Warszawy do Krakowa i Katowic jeździ nasz najlepszy tabor. Kiedy zastąpią go pociągi Pendolino, to będziemy mogli skierować go na inne trasy" - wyjaśnił.

Pociągi kupione przez PKP Intercity nie będą miały tzw. wychylnego pudła, czyli takiej konstrukcji nadwozia, która umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Według władz przewoźnika technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa - Kraków o 5 minut, a czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby taki sam. Koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby jednak o 10 proc. wyższy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Intercity: coraz bliżej kompromisu z KE ws. Pendolino

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!