XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP Intercity przekształci się w spółkę akcyjną

PKP Intercity przekształci się w spółkę akcyjną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pod koniec tego roku PKP Intercity ma zamienić się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną.

- Proces przemiany PKP Intercity w spółkę akcyjną zatwierdzi walne zgromadzenie. Zarząd spółki podjął już uchwałę o jego zwołaniu na grudzień. Po formalnym przekształceniu możemy rozpocząć proces upublicznienia akcji spółki. Do końca 2008 roku powinniśmy wypełnić wszystkie procedury wymagane prawem, by móc zaoferować akcje spółki inwestorom - poinformował "Parkiet" prezes PKP Intercity, Czesław Warsewicz.

Prawdopodobny termin debiutu na GPW to przełom 2008 i 2009 roku.

Na wejściu PKP Intercity na warszawską giełdę zyska Skarb Państwa, formalny właściciel spółki. Jak twierdzi Czesław Warsewicz, do budżetu może trafić prawie 0,5 mld złotych.

Nie tylko jednak akcje państwowe trafią na parkiet. - Chcemy, aby sprzedaż akcji przez dotychczasowego właściciela, czyli Skarb Państwa, była połączona z dodatkową emisją, z której środki wpłynęłyby tylko do PKP Intercity - informuje Czesław Warsewicz.

Skarb Państwa będzie chciał jednak utrzymać pakiet kontrolny akcji. To oznacza, że łącznie w obydwu emisjach na rynek trafi nie więcej niż 49 proc. kapitału spółki.

Środki pozyskane na GPW będą jednym z kilku źródeł finansowania ambitnych planów inwestycyjnych PKP Intercity na najbliższe 4-5 lat. Łącznie spółka chce wydać na cele związane z rozwojem ponad 2,7 mld złotych. Z giełdy firma zamierza pozyskać około 400 mln złotych.

Dodatkowo firma weźmie kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę ok. 200 mln zł. Oprócz tego, z funduszy unijnych firma chce pozyskać do 700 mln zł oraz ok. 800 mln złotych ze środków własnych. Natomiast brakującą kwotę do zrealizowania całego planu inwestycyjnego PKP Intercity będzie chciało zdobyć z kredytów komercyjnych i innych instrumentów finansowych.

Na co konkretnie kolejowa spółka przeznaczy wszystkie pozyskane środki? Celem jest zakup 20 składów typu TGV, mogących rozwijać prędkość powyżej 200 km/h. Ich przewidywany koszt to 1,5 mld złotych.

Czy jednak biorąc pod uwagę stan polskich torów i potencjalnie wysoki koszt podróży takiego typu pociągami, taka inwestycja me sens? Jak twierdzi prezes Warsewicz, opłacalność finansową tego przedsięwzięcia pozytywnie oceniła już firma doradczo-konsultingowa Ernst & Young wynajęta przez PKP Intercity.

Mniej więcej 600 mln zł zostanie wydane na modernizację dotychczasowego taboru. Spółka zamierza też kupić 10 nowych lokomotyw i 30 wagonów, na co do końca 2009 roku wyda ok. 350 mln złotych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP Intercity przekształci się w spółkę akcyjną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!