Pod koniec tego roku PKP Intercity ma zamienić się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną.
Prawdopodobny termin debiutu na GPW to przełom 2008 i 2009 roku.
Na wejściu PKP Intercity na warszawską giełdę zyska Skarb Państwa, formalny właściciel spółki. Jak twierdzi Czesław Warsewicz, do budżetu może trafić prawie 0,5 mld złotych.
Nie tylko jednak akcje państwowe trafią na parkiet. - Chcemy, aby sprzedaż akcji przez dotychczasowego właściciela, czyli Skarb Państwa, była połączona z dodatkową emisją, z której środki wpłynęłyby tylko do PKP Intercity - informuje Czesław Warsewicz.
Skarb Państwa będzie chciał jednak utrzymać pakiet kontrolny akcji. To oznacza, że łącznie w obydwu emisjach na rynek trafi nie więcej niż 49 proc. kapitału spółki.
Środki pozyskane na GPW będą jednym z kilku źródeł finansowania ambitnych planów inwestycyjnych PKP Intercity na najbliższe 4-5 lat. Łącznie spółka chce wydać na cele związane z rozwojem ponad 2,7 mld złotych. Z giełdy firma zamierza pozyskać około 400 mln złotych.
Dodatkowo firma weźmie kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kwotę ok. 200 mln zł. Oprócz tego, z funduszy unijnych firma chce pozyskać do 700 mln zł oraz ok. 800 mln złotych ze środków własnych. Natomiast brakującą kwotę do zrealizowania całego planu inwestycyjnego PKP Intercity będzie chciało zdobyć z kredytów komercyjnych i innych instrumentów finansowych.
Na co konkretnie kolejowa spółka przeznaczy wszystkie pozyskane środki? Celem jest zakup 20 składów typu TGV, mogących rozwijać prędkość powyżej 200 km/h. Ich przewidywany koszt to 1,5 mld złotych.
Czy jednak biorąc pod uwagę stan polskich torów i potencjalnie wysoki koszt podróży takiego typu pociągami, taka inwestycja me sens? Jak twierdzi prezes Warsewicz, opłacalność finansową tego przedsięwzięcia pozytywnie oceniła już firma doradczo-konsultingowa Ernst & Young wynajęta przez PKP Intercity.
Mniej więcej 600 mln zł zostanie wydane na modernizację dotychczasowego taboru. Spółka zamierza też kupić 10 nowych lokomotyw i 30 wagonów, na co do końca 2009 roku wyda ok. 350 mln złotych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP Intercity przekształci się w spółkę akcyjną