XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP LHS stawia na Jedwabny Szlak

PKP LHS stawia na Jedwabny Szlak
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 2025 roku zainwestujemy około miliarda złotych w infrastrukturę i tabor - zapowiedział Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS, podczas sesji „Współpraca w dziedzinie inwestycji i infrastruktury” w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która w październiku ubiegłego roku jako pierwsza polska firma przystąpiła do Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (TMTM) zamierza rozwijać tą alternatywną trasę Jedwabnego Szlaku.

TMTM omija Rosję i przebiega przez kraje Azji Centralnej. Zdaniem Dariusza Sikory, członka zarządu PKP LHS, zaletą tego szlaku jest to, że infrastruktura już istnieje.

- Nowością jest ujęcie go w ramy organizacyjne, co obejmuje m.in. ustalenie jednolitych stawek i ograniczenie formalności, co jest nie bez znaczenia biorąc pod uwagę, że trasa przebiega przez kilka państw - tłumaczył Sikora. - Terminal w Sławkowie jest naszą końcówką tego szlaku a jednocześnie bramą na Zachód.

Dariusz Sikora przyznał, że trasa TMTM to kosztowna inwestycja. - Myślę, że okres zwrotu będzie szybszy niż się spodziewamy - przekonywał jednak.

Jego zdaniem już w tym roku może przejechać tą trasą około 250 pociągów. Ze względu na ten potencjał spółka zamierza do 2025 roku zainwestować miliard złotych. Pieniądze będą przeznaczone przede wszystkim na tabor, nowe mijanki i infrastrukturę przeładunkową. Na razie jednak nie planuje budowy drugiej nitki torów, gdyż wymagałoby to dużej liczby inwestycji inżynierskich - w tunele, mosty - i byłoby zbyt dużym wyzwaniem finansowym.

- Zdajemy sobie sprawę, że aby być alternatywą dla istniejącego szlaku musimy być konkurencyjni jeśli chodzi o cenę i czas przewozu - przyznał Sikora. - Plusem przewozów kolejowych, w porównaniu ze statkami, jest wciąż czas, zaś minusem - niestety - wciąż pozostaje cena - stwierdził Sikora, dodając jednak, że wraz z rozwojem tej trasy, dzięki efektowi skali, koszty przewozów mogą jeszcze spaść.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP LHS stawia na Jedwabny Szlak

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!