PKP PLK: 4 mld zł na tory do portów morskich

PKP PLK: 4 mld zł na tory do portów morskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

4 mld zł planują przeznaczyć PKP PLK na modernizację infrastruktury portowej i ciągu transportowego Bydgoszcz-Trójmiasto. Spółka podała, że wiosną ruszą przetargi na dokumentację projektową modernizacji portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podały w komunikacie, że zaczęły przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji dla przewozów towarowych. Chodzi o poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu i modernizację ciągu transportowego Bydgoszcz-Trójmiasto. Prace mają być zrealizowane do 2020 r.

Spółka podała, że celem inwestycji jest przede wszystkim: "likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków, a także zapewnienie jak najwyższej punktualności realizowanych kolejowych połączeń towarowych". Tzw. program portowy ma też pozwolić na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych.

Jeszcze w I kw. br. PLK planują ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową, dot. inwestycji na terenie Portu Gdańsk. Chodzi o dedykowaną transportowi towarowemu stację wraz z łączącymi je liniami. Projekt jest zapisany w Krajowym Programie Kolejowym i ubiega się o dofinansowanie UE w II naborze CEF ("Connecting Europe Facility" - Łącząc Europę). Inwestycja o szacowanej wartości ok. 600 mln zł ma być realizowana w latach 2017-20.

PLK realizuje już prace poprawiające połączenie kolejowe do portu w Gdańsku; dzięki modernizacji 13,5-km linii kolejowej (nr 226) od Pruszcza Gd. przez most na Martwej Wiśle m.in. do gdańskiego terminala kontenerowego i portu będzie mogło dojechać więcej pociągów. Pociągi dojeżdżające do portu od stycznia korzystają już z nowego mostu nad Martwą Wisłą. Do użytku został oddany jeden z dwóch planowanych torów; drugi ma być oddany w sierpniu br. Docelowo inwestycja pozwoli na 6-krotne zwiększenie liczby przejeżdżających tą trasą pociągów. W ciągu doby będzie mogło przejechać do 200 pociągów. Podano, że koszt prac na linii 226 to ponad 304 mln zł.

Na prawie 1,5 mld zł szacowany jest koszt modernizacji, budowy i rozbudowy infrastruktury kolejowej na rzecz portów w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Prace mają być realizowane w latach 2017-2020. PLK podały, że obecnie trwa przygotowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawcy prac projektowych dla wszystkich trzech portów; przetargi mają być ogłoszone na przełomie I i II kw. br.

Kompleksowa przebudowa torów (aby mogły z nich korzystać cięższe pociągi oraz o długości 740 m) i dostosowanie infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) tylko na liniach dojazdowych do portu w Gdyni ma kosztować ok. 850 mln zł. Zakłada się, że inwestycja dzięki kompleksowej przebudowie systemu sterowania ruchem i budowie Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa i efektywności ruchu.

PLK podały, że podobne efekty zakłada kompleksowa modernizacja portów w Szczecinie i Świnoujściu. Projekty portowe obejmujące prace na liniach kolejowych w Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie zostały też złożone w II naborze CEF.

Do inwestycji mających poprawić dostęp do portów zaliczono też planowane prace na ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto; chodzi o prace obejmujące linię Maksymilianowo-Gdynia Główna (nr 201) oraz linię Tczew-Kostrzyn (nr 203). "Poprawa parametrów, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem bardzo obciążonego odcinka Gdynia- Gdańsk-Tczew" - tłumaczy PLK.

Inwestycja została podzielona na dwa etapy; obecnie realizowane jest studium wykonalności. Szacowane koszty to 1,6 mld zł (planowane finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Przewiduje się, że projekt będzie realizowany w latach 2018-21.

PLK podały, że oprócz poprawy dostępu do portów morskich firma zamierza udrożnić wyjazdy ze Śląska oraz korytarze towarowe na osi północ - południe. Poinformowano, że realizowane są prace, których celem jest prawie dwukrotne zwiększenie prędkości handlowej dla przewozów towarów na koniec obecnej unijnej perspektywy budżetowej. Zarządca infrastruktury podał, że celem inwestycje jest też "uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i skorelowanych ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: 4 mld zł na tory do portów morskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!