PKP PLK chcą spłacić kredyt, nie zamierzają remontować

PKP PLK chcą spłacić kredyt, nie zamierzają remontować
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przewoźnicy i eksperci boją się, że jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe nie przyspieszą remontów torów, może dojść do zapaści w przewozach towarowych.

W latach 2008 i 2009 powinniśmy odzyskać 1,1 mld zł przeterminowanych należności od PKP Przewozy Regionalne. 818 mln zł, które dostaniemy w tym roku, przeznaczymy przede wszystkim na spłatę średnioterminowego, konsorcjalnego kredytu bankowego - usłyszał "Parkiet" od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Spółka zaciągnęła kredyt w połowie 2007 r., by ratować finanse. - Pozyskaliśmy 500 mln zł. Okres kredytowania to 3 lata, z roczną karencją spłaty kapitału - mówi Urszula Lesińska z biura prasowego PLK. Jak na plany spłaty kredytu zareagowali eksperci i biznes?

- To nie jest dobry pomysł. Spółka ma gwarancje Skarbu Państwa i mogłaby ten kredyt spłacać spokojnie, a nawet odsunąć spłatę w czasie. Tymczasem są o wiele ważniejsze cele, na które mogłaby przeznaczyć te środki - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

PKP PLK odpowiada za budowę, utrzymanie i remonty torów w całym kraju. Tymczasem eksperci twierdzą, że infrastruktura jest w opłakanym stanie. - Według naszych danych, w całej Polsce jest około 10 tys. tak zwanych wąskich gardeł, czyli punktów, w których pociągi zwalniają nawet do 20 km/h. Bardzo na te wąskie gardła narzekają firmy z rynku cargo - mówi Furgalski.

- Szczególnie trudna sytuacja jest na Górnym Śląsku. Tam przecież jest potężny ruch transportowy na torach, a wąskich gardeł jest najwięcej - dodaje. Furgalski ostrzega, że jeśli PLK nie przeznaczy więcej środków na remonty tras, to niektóre już niedługo trzeba będzie zamknąć dla ruchu.

Plany PKP PLK nie podobają się także prywatnym przewoźnikom towarowym. - Konieczny jest natychmiastowy remont tych punktów, by nasze składy mogły kursować szybciej. To pozwoliłoby zwiększyć nam tzw. prędkość handlową i nawiązać walkę z konkurencyjnym dla nas transportem samochodowym - uważa Krzysztof Niemiec, członek zarządu spółki CTL Logistics.

Niemiec mówi także, że gdyby Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły te środki na bieżącą działalność, mogłyby pokusić się o obniżenie stawki za korzystanie z torów. - A to pozwoliłoby nam obniżyć cenę przewozów, czyli zwiększyć konkurencyjność - twierdzi Krzysztof Niemiec.

Przewoźnicy wskazują na niepokojące zjawisko w transporcie kolejowym. W 2006 roku dynamika wzrostu PKB wyniosła około 6 proc. i nastąpił wzrost przewozów o 8 proc. W 2007 roku dynamika wzrostu PKB była na tym samym poziomie, ale wzrost przewozów był tylko na poziomie około 2 proc. Przyczyna? - To przez to, że stawki za korzystanie z infrastruktury kolejowej wzrosły. Jeśli nie zostaną obniżone, to przyszłość wielu firm z naszej branży jest niepewna. Nie mamy zapasów kapitałowych - mówi Krzysztof Niemiec.

Furgalski z TOR-u ostrzega, że w 2008 r. może nastąpić nawet spadek przewozów towarowych. - A przecież w interesie PLK jest, by po jej torach jeździły pociągi firm w dobrej sytuacji finansowej, bo to te firmy generują tak naprawdę przychody spółki i bez nich nie ma ona racji bytu - podsumowuje Furgalski.

Stawki są ustalane przez PKP Polskie Linie Kolejowe i zatwierdzane przez Urząd Transportu Kolejowego na okres od grudnia do grudnia. Nie mogą być podwyższone wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia ich ogłoszenia, ale mogą zostać obniżone w każdym momencie. - Powinno się to zrobić jak najszybciej - przekonuje Niemiec z CTL.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK chcą spłacić kredyt, nie zamierzają remontować

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!