Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK chce by samorządy współfinansowały utrzymanie przystanków

Autor: portalsamorzadowy.pl
01-12-2009 13:22
PKP PLK chce by samorządy współfinansowały utrzymanie przystanków

Zarządzanie kilkudziesięcioma dworcami to jest dobry biznes, ale PKP ma ich 1500 i większość tylko generuje koszty – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, z którym rozmawiamy o komunalizacji dworców i kolejowym rachunku ekonomicznym.

- Podczas ostatniego konwentu marszałków województw RP wspomniał pan, że chciałby by samorządy włączyły się w utrzymanie infrastruktury dworców i przystanków. W jaki sposób będzie pan je do tego zachęcał?
- PKP jeszcze jako przedsiębiorstwo państwowe funkcjonowało wiele lat jako tzw. gospodarka wyodrębniona, zamknięta, białe plamy na mapach, zakazy fotografowania i to jeszcze w społeczeństwie funkcjonuje, że kolej to jest coś co jest obok całej reszty gospodarki

Mamy jakąś działkę w budżecie i jedyne co można to żądać i oczekiwać. A sytuacja się zmieniła, my jesteśmy normalnym przedsiębiorstwem gospodarczym, które żyje z tego, że przewozi pasażerów…

- …i towary.

- Tak, chociaż myślę, że dużą część tego rynku przejmuje transport drogowy, natomiast nasza szansa leży w otwarciu się na otoczenie gospodarcze. W 2005 r. kiedy jeździłem po samorządach we wszystkich województwach okazało się, że wtedy mało które województwo miało w swojej strategii rozwoju transportu kolej. Oni uważali, że to powinien zapewnić Minister Infrastruktury.

W tej chwili mamy już zupełnie inną sytuację. Marszałkowie nie tylko zarządzają spółką, która wykonuje przewozy regionalne, ale w większości województw mamy nawet nakłady na regionalne linie kolejowe, takie gdzie gdyby chcieć czekać na ujęcie ich w planie centralnym, to pewnie by się prędzej rozsypały.

Z tym, że przy dostępności środków w pierwszej kolejności kierujemy je na to co jest najbardziej potrzebne: na tory, urządzenia sterowania ruchem, a to pasażera w zasadzie mniej interesuje. Jego interesuje czymże się dostać do przystanku, czy ten przystanek jest w miarę dobrze wyposażony, czy ma gdzie poczekać, czy ma gdzie zostawić samochód…

Trudno oczekiwać, że te wszystkie potrzeby spełni władza centralna. Stąd wyjście do samorządów. Jeśli chodzi o przystanki to uważam, że na tej samej zasadzie co są przystanki PKS-u, można tę substancję utrzymywać wspólnie.

- Dlaczego do tej pory jeszcze nie przekazano dworców samorządom?

- To znowu jest wynik historii restrukturyzacji. Wtedy kiedy dzielono PKP na spółki uważano, że dworce to będzie dobry biznes i pozostawiono je we władaniu PKP S.A. Oczywiście to jest dobry biznes, ale dotyczy to kilkudziesięciu dworców w Polsce, natomiast czynnych jest 1500 i to są głównie koszty.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP