PKP PLK chcą finalizować modernizację linii Kraków-Katowice

PKP PLK chcą finalizować modernizację linii Kraków-Katowice
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu dwóch miesięcy ma zostać rozstrzygnięty pierwszy czterech z przetargów na dokończenie modernizowanej od lat linii kolejowej Katowice-Kraków. Kolejny zakończy się do końca roku; w ostatnim kwartale ogłoszone zostaną też pozostałe postępowania.

Poinformował o tym PAP członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice-Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków-Krzeszowice, Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

W ostatnim roku spółka zaktualizowała harmonogram i scenariusz prac na tej inwestycji - podzielonej ostatecznie na cztery kontrakty realizacyjne. Obecnie w urzędach wojewódzkich śląskim i małopolskim trwa rozpatrywanie wniosków PKP PLK o pozwolenia na budowę dla wszystkich odcinków. Mochocki przekazał, że pierwsze pozwolenia zostały już wydane.

- Do końca roku będziemy gotowi pod względem administracyjnym, żeby rozpocząć roboty modernizacyjne" - zadeklarował członek zarządu PLK przypominając, że ogłoszono już pierwsze dwa przetargi na dokończenie robót - dla odcinków między Krzeszowicami i Krakowem.

- Na pierwszy z nich, Krzeszowice-Kraków Mydlniki, podpiszemy umowę w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. Na drugi odcinek, Kraków Mydlniki-Kraków Główny Towarowy, rozstrzygnięcie nastąpi w tym roku. Natomiast ogłoszenie przetargów na pozostałe dwa odcinki, a więc z Krzeszowic przez Trzebinię do Sosnowca Jęzora nastąpi w ostatnim kwartale tego roku - zapowiedział dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK.

Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie dotychczasowego unijnego projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice-Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h) - te tzw. rewitalizacje są stopniowo realizowane przez PLK bez większych przeszkód.

Różne przeszkody pojawiły się natomiast przy dużym projekcie unijnym. Prace na odcinku Krzeszowice-Kraków Główny Towarowy stanęły po upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury - lidera konsorcjum, które było tam odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii.

Do opóźnień doszło także na pozostałych odcinkach - wśród powodów wymieniano m.in. wpisanie części obiektów na listę zabytków, powstanie obszaru chronionego Natura 2000 czy upadłości podwykonawców. W efekcie zdecydowaną większość środków z pierwotnego unijnego projektu przesunięto na inne przedsięwzięcia na kolei.

Ostatecznie - zgodnie z przyjętym we wtorek przez rząd dokumentem "Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej" - w ramach środków UE na lata 2007-2013 dla modernizacji trasy między Katowicami a Krakowem opracowywana jest dokumentacja projektowa i pozyskiwane są decyzje administracyjne (wraz z modernizacją odcinka Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa). Realizacja zasadniczych robót budowlanych planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK chcą finalizować modernizację linii Kraków-Katowice

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!