PKP PLK ma plan B na wypadek potknięć planu modernizacji torów

PKP PLK ma plan B na wypadek potknięć planu modernizacji torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na półmetku realizacji Krajowego Programu Kolejowego z bieżącej perspektywy finansowej 2014-20 z całą pewnością jesteśmy bardziej zaawansowani, niż w podobnym okresie poprzedniej perspektywy, realizującej Wieloletni Program Kolejowy – stwierdza Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na placach budowy jest zaangażowanych w postaci realizowanych inwestycji 31 mld zł, wobec całego budżetu PKP w wysokości 66,5 mld zł. Zakończone zostały projekty wartości 6 mld zł, natomiast w procedurach przetargowych znajdują się zadania o wartości ponad 8 mld zł.

- Do końca 2018 roku wartość projektów zakończonych, tych w realizacji lub podpisanych umów sięgnie 50 mld zł – mówi prezes PLK.

Jak dodaje, choć prace przebiegają w sposób zadowalający, to jednak nie bezproblemowo.

Jednym z nich silny w ciągu dwóch lat wzrost wynagrodzeń oraz materiałów budowlanych. W efekcie generalni wykonawcy, którzy wygrywali przetargi w końcu 2016 r. i w 2017 roku zgłaszają wnioski, że potrzebne są renegocjacje kontraktów, aby osiągnęli poziom rentowności.

- Zwycięskie kontrakty, podpisywane w 2017 roku, były o 20 a nawet 30 proc. niższe niż zakładał to kosztorys PLK – przypomina prezes Merchel. - Gdyby były one wyceniane na poziomie naszych wycen, to w tej chwili nie byłoby problemu, który zgłaszają wykonawcy.

Według szefa PLK ten problem nie powinien być przyczyną opóźnień w wykonaniu zadań PKP. Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg tzw. wykonawstwa zastępczego.

- Jest on też wyraźnym sygnałem kierowanym do rynku: jeżeli któraś firma będzie miała problemy z realizacją kontraktu, będziemy je zastępować kolejną, która jest gotowa wejść na plac budowy – stwierdza Ireneusz Merchel. - Oczywiście nikomu nie życzymy potknięcia, oczekujemy, że żadna firma nie zejdzie z placu budowy.

Jest to jednak sposób zabezpieczenia się inwestora na wypadek nieprzewidywalnych czynników, jakie występują na budowie.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK ma plan B na wypadek potknięć planu modernizacji torów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!