Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK nie chce transgranicznego postępowania ws. Rail Baltica

Autor: PAP
13-03-2010 14:40

PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie chcą, by Litwini wypowiadali się na temat wpływu na środowisko trasy kolejowej Rail Baltica i odwołali się od decyzji w tej sprawie - poinformowała w piątek Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Dyrekcja ochrony środowiska w Białymstoku - w porozumieniu ze swoim odpowiednikiem w Olsztynie - pracuje nad decyzją środowiskową dotyczącą modernizacji Rail Baltica. Decyzja środowiskowa określi ostateczny przebieg tej trasy.
Zgodnie z procedurą, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wystąpiła już z pytaniem do strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie. Jak mówi rzeczniczka RDOŚ Małgorzata Wnuk, stało się tak dlatego, że Rail Baltica to przedsięwzięcie międzynarodowe, które nie kończy się na granicy polsko-litewskiej. Na razie Litwini odpowiedzi nie udzielili. W procedurze transgranicznej wszystkie dokumenty w tej sprawie byłyby tłumaczone na język litewski i trafiały do zaopiniowania do litewskiego odpwiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

Jak poinformował PAP w piątek rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, kolej "nie kwestionuje obowiązującego prawa", ale uważa, że moderniacja Rail Baltica w Polsce nie ma wpływu na przyrodę na Litwie, dlatego wykonawca prac na rzecz PKP PLK złożył zażalenie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. "Pozytywna decyzja (bez procedury transgranicznej-PAP) oznaczałaby skrócenie procedur po obu stronach granicy, a więc przyspieszenie inwestycji" - poinformował Łańcucki.

Inwestor PKP PLK SA wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy Białystok - Ełk-Olecko - Suwałki - Trakiszki - do granicy państwa z Litwą.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał wcześniej dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w Warmińko-Mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w Podlaskiem. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko. Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

W ramach wcześniejszych konsultacji, był jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Modernizacja odcinka Białystok- Suwałki - Trakiszki- granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP