PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK: plany przedłużenia CMK do Katowic - nie przez Pyrzowice

Autor: PAP
13-01-2010 17:12

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie planuje szybkiego połączenia kolejowego od prowadzącej spod Warszawy Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do Katowic trasą przez lotnisko w Pyrzowicach - poinformowali przedstawiciele PLK podczas spotkania z samorządowcami, politykami i mieszkańcami woj. śląskiego, z których część protestowała przeciw takiej lokalizacji trasy.

Kolejarze rozważają natomiast budowę, w perspektywie kilkunastu lat, wspólnego dla Katowic i Krakowa przedłużenia obecnie kończącej się w Zawierciu CMK - z rozgałęzieniem w Trzebini.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, spółka PKP PLK miała prowadzić prace studialne nad budową kolei dużych prędkości - przedłużenia CMK do Katowic linią równoległą do planowanej kolei aglomeracyjnej łączącej Katowice z Pyrzowicami. Od kilku miesięcy przeciw takiej inwestycji protestowali mieszkańcy gmin wokół lotniska, obawiający się "rozcięcia" szybką linią swoich miejscowości.

Jak poinformował podczas zorganizowanego w Katowicach przez wojewodę śląskiego spotkania w tej sprawie prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, budowa szybkiego połączenia CMK z Katowicami przez Pyrzowice nie jest możliwa m.in. ze względu na gęstość zabudowy (konieczność budowy szerokich łuków) czy szkody górnicze w Bytomiu.

Według Szafrańskiego, w najbliższych latach pociągi z Warszawy do Katowic (które na zmodernizowanej do 2013 r. CMK z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia mają osiągać 200 km/h), na odcinku Zawiercia do Katowic wciąż będą kursowały szlakiem dawnej kolei warszawsko-wiedeńskiej - przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą.

Prowadzone na tym odcinku prace mają umożliwić uzyskanie prędkości rzędu 120 km/h z Zawiercia do Dąbrowy Górniczej i dalej 90 km/h do Katowic. Ponieważ uzyskanie tam większej prędkości nie będzie raczej opłacalne (m.in. ze względu na ciasne łuki i gęstość zabudowy utrudniającą ich przebudowę), nie będzie to tzw. szybka kolej.

Szafrański zaznaczył, że przebudowa zwiększająca szybkość linii zwykle powoduje większe natężenie ruchu. Na trasie wiodącej przez miasta Zagłębia, którą odbywa się również ruch aglomeracyjny i towarowy, skomplikowałoby to prowadzenie szybkich składów, tym bardziej, że brak miejsca uniemożliwia dobudowanie tam kolejnych torów.

Ewentualne połączenie Katowic z Zawierciem przez Pyrzowice korzystałoby z torów planowanej linii łączącej stolicę aglomeracji regionu z lotniskiem. Dalej - jeżeli kolejne analizy wykazałyby opłacalność takiej inwestycji - prowadziłoby zmodernizowaną nieużywaną dziś trasą z Tarnowskich Gór przez Pyrzowice do Zawiercia.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP