PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK proponuje nowy sposób naliczania opłat za korzystanie z torów

Autor: PAP
18-03-2013 16:56
PKP PLK proponuje nowy sposób naliczania opłat za korzystanie z torów
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Zarządzająca polską infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK zaproponowała nowy sposób naliczania opłaty dla przewoźników za korzystanie z torów. Ma ona rosnąć wolniej niż w ubiegłych latach; w rozkładzie jazdy 2013/2014 ma być o 3,7 proc. wyższa niż obecnie.

Jak poinformowali w poniedziałek dziennikarzy członkowie zarządu PKP PLK, spółka przekazała 14 marca br. projekt stawek do Urzędu Transportu Kolejowego. Stawki te - o ile zatwierdzi je prezes UTK - będą obowiązywać od grudnia br. wraz z wprowadzeniem nowego rocznego rozkładu jazdy.
"Chcemy ograniczyć tempo wzrostu stawek. W naszym przekonaniu pomoże to bardziej ustabilizować rynek przewozów kolejowych w Polsce" - powiedział członek zarządu i dyrektor finansowy PKP PLK Karol Depczyński. Wyjaśnił, że w nowym rozkładzie jazdy średnia stawka opłaty za dostęp do infrastruktury wzrośnie o 3,7 proc., wobec 4,8 proc. wzrostu w ubiegłym roku.

- Gdybyśmy nie zmodyfikowali sposobu naliczania stawki, to w przyszłym roku znów byłaby dużo ponad 4 proc. wyższa niż w tym. Chcemy jednak wyjść przewoźnikom na przeciw i zaproponować bardziej przewidywalny niż do tej pory sposób naliczania stawek. Spięcie tych kalkulacji tak, żeby wzrosły tylko o 3,7 proc., i tak jest dla nas trudne - powiedział wiceprezes zarządu i dyrektor ds. restrukturyzacji Filip Wojciechowski.

Poinformował, że w kolejnych latach stawki będą rosnąć o 3,3 proc., by w 2016 r. rok był niższy niż 3 proc. Jak wyjaśnił, celem PKP PLK jest ustabilizowanie wzrostu stawek na poziomie zbliżonym do inflacji. Nie wykluczył także, że w przyszłości stawki zaczną spadać - ale to już ma zależeć od efektów restrukturyzacji spółki oraz ewentualnych zmian w warunkujących te kalkulacje rozporządzeniach ministra transportu. Poinformował, że PKP PLK prowadzi z resortem, rozmowy na ten temat, ale nie zdradził szczegółów.

Depczyński wskazał, że nowa metodologia naliczania stawek zakłada stabilizację opłat za infrastrukturę, większą ich przejrzystość oraz bardziej precyzyjne dostosowanie stawek do masy prowadzonych pociągów.

Stawki będą wyliczane według następującego wzoru: koszty PKP PLK pomniejszone o dotację z budżetu państwa podzielone przez prognozowaną roczną pracę eksploatacyjną. Praca eksploatacyjna, czyli suma wszystkich tras przejechanych przez wszystkie pociągi, na być wyliczana na podstawie średniej z ostatnich pięciu lat. To - jak wyjaśniał Wojciechowski - zmiana w stosunku do tego, jak stawki były kalkulowane do tej pory. Dotychczas PKP PKL prognozowała pracę eksploatacyjną z roku na rok. Depczyński wskazał, że w ostatnich latach co roku była ona prognozowana zbyt optymistycznie, co spowodowało, że w latach 2006 - 2012 PKP PLK poniosła koszty na poziomie 548 mln zł.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP