PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK przymierzają się do budowy zupełnie nowych linii kolejowych

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
19-04-2017 15:08

W PKP PLK trwają już prace nad wejściem z bogatą ofertą inwestycyjną w nową perspektywę budżetową UE. Co więcej, planowana jest też budowa całkowicie nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości (KDP).

- A skoro średni cykl realizacji inwestycji trwa 3-4 lata, to wskazuje, że wydawanie przez nas ponad 10 mld zł rocznie przez trzy kolejne lata jest jak najbardziej realne - podkreślił prezes Merchel.

Obecnie PLK nie mają wybranych wykonawców dla zadań o wartości kosztorysowej 24 mld zł, z czego 14 mld zł przypada na projekty w przygotowaniu (np. udrożnienie dojazdu do portów morskich), które ogłosi w 2018 r. Pozostałe 10 mld zł są to projekty budżetowe i RPO, w tym PO Polska Wschodnia.

Nawiasem mówiąc, zarząd PLK liczy na oszczędności (różnica między wartością kosztorysową a zwycięską ofertą), co oznacza, że będą realizowane zadania z listy rezerwowej Krajowego programu kolejowego.

Usuwanie blokad


Przedstawiciele zarządu PLK przypominają szereg zmian, jakie wprowadzili w relacjach w wykonawcami. Dotyczą one jednak głównie nowo ogłaszanych przetargów.

W szczególności chodzi o możliwość wypłacania zaliczek (10 proc.) na poczet robót i 50 proc. na zakup materiałów budowlanych, inny sposób wybierania inżyniera budowy i jego rozliczania (aby zainteresowany był m.in. kontrolą jakości robót), czy inny rozkład ryzyk.

- W miejsce sztywnych zapisów kontraktowych, opracowaliśmy matrycę ryzyk, z którymi dzielimy się z wykonawcą - mówił Włodzimierz Żmuda, członek zarządu - dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji. - Jeżeli wykonawca stwierdzi np., że potrzeba wymienić 250 metrów podtorza, a nie 200 zgodnie z projektem, to podpisujemy aneks  do umowy.

Wcześniej spory o dodatkowe prace były jednym z powodów opóźnień lub wstrzymywały realizację zadania, bo wykonawca miał uzasadnione obawy, czy inwestor je rozliczy.

Premia za nowe technologie


Nowością jest też przyjmowanie jako jedno z kryteriów wyboru wykonawcy, że rozjazdy będą dostarczane na plac budowy w systemie blokowym, czyli – specjalnymi pociągami producentów, bez ich demontażu na czas transportu i ponownego montażu na budowie.

To nie tylko skraca czas realizacji, ale i gwarantuje zachowanie parametrów rozjazdów, a więc ma zasadnicze znaczenie i dla bezpieczeństwa ruchu, i dla udzielania gwarancji przez producentów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP